di 27/08/2024 - 09:00 Raadzaal
In overeenstemming met artikel 50 van het decreet lokaal bestuur, worden de notulen goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering.
In het kader van de Limburgse RPR werden het bestek voor de opdracht 'Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept) en het verslag van nazicht voor de selectie van de kandidaturen door het college goedgekeurd op 4/6/2024.
Perceel 1 (Functie-, loonhuis en HR instrumenten) van deze opdracht wordt gegund aan de firma met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding) tegen het nagerekende offertebedrag van € 286.800,00 excl. btw of € 347.028,00 incl. 21% btw. Het aandeel voor Gingelom bedraagt € 4.254,00 incl. btw.
In het kader van de Limburgse RPR werden het bestek voor de opdracht 'Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept) en het verslag van nazicht voor de selectie van de kandidaturen door het college goedgekeurd op 4/6/2024.
Perceel 2 (Cafetariaplan) wordt gegund aan de firma met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding) tegen het nagerekende offertebedrag van € 7.000,00 excl. btw of € 8.470,00 incl. 21% btw. Het aandeel voor Gingelom bedraagt € 140,00 incl. 21% btw.
Naar aanleiding van het examen technisch assistent groendienst werd in zitting van 29 augustus 2023 een werfreserve met een looptijd van één jaar aangelegd. Deze werfreserve wordt verlengd met één jaar.
Aanvraag tot het verkrijgen van een grafconcessie op een gemeentelijke begraafplaats voor de duur van 30 jaar.
Aanvraag tot het verkrijgen van een grafconcessie op een gemeentelijke begraafplaats voor de duur van 30 jaar.
Aanvraag tot goedkeuring ambtshalve schrapping op basis van politievaststellingen.
Aanvraag tot goedkeuring ambtshalve schrapping op basis van politievaststellingen.
Bij besluit van het schepencollege van 13/08/2024 werd ingestapt in de raamovereenkomst "sportmateriaal" van de aankoopcentrale Creat/Farys waarbij er kwalitatief sportmateriaal kan aangekocht worden bij de firma Janssen-Fritsen nv te Temse.
Via deze raamovereenkomst wenst de gemeente nu een springplank en andere materialen voor de sporthal aan te kopen, dit voor een bedrag van € 1.182,11 excl. btw en € 1.430, 35 incl. btw.
Voor de renovatie van de Zaal Elckerlyc, werden er in juni keukentoestellen en een inox werktafel geïnstalleerd. Er zijn nog 4 bijkomende inox werktafels nodig.
Wegens de uniformiteit met de bestaande werktafel, wordt voorgesteld om bij dezelfde leverancier te bestellen voor een totaal bedrag van € 3.146,00 incl. btw.
Bij beslissing van het schepencollege van 28/02/2023 werd er ingestapt in de "Raamovereenkomst voor de aankoop van kantoorbenodigdheden voor de gemeente en het ocmw van Gingelom 2023-2024" waarbij bestellingen kunnen geplaatst worden.
Er dient nu een bestelling te worden geplaatst voor kantoorbenodigdheden voor de gemeente voor een totaal bedrag van 1.334,14 € excl. btw en 1.614,31€ incl. btw en voor het OCMW - Minimax voor een totaal bedrag van 361,85 € excl. btw en 437,84 incl. btw.
Voor het feest van de 50-jarigen op zaterdag 21/09/2024 dienen er tafels en barkrukken te worden gehuurd. Er werd prijs gevraagd bij 3 leveranciers.
Voor het feest van de 50-jarigen werd er een prijsvraag gedaan voor hapjes via een foodtruck bij 3 leveranciers.
Wij ontvingen een melding ingediend door Steven Booten met als adres Truilingenstraat 66 te 3891 Gingelom voor een functiewijziging van woning naar handelsruimte, gelegen Truilingenstraat 65 te 3891 Gingelom, kadastrale ligging: afdeling 4 sectie B nr. 53H. Aangezien een functiewijziging steeds via de procedure van een omgevingsvergunning moet gebeuren, kan er geen akte worden genomen van de melding.
De aanvraag ingediend door de heer Marc Bormans wonende te Bronstraat 34 te 3891 Gingelom, werd ingediend op 07/06/2024.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 04/07/2024 .
De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Bronstraat /, kadastraal bekend: afdeling 6 sectie B nr. 352C.
Het betreft een aanvraag tot het kappen van hoogstammige bomen.
De aanvraag omvat: stedenbouwkundige handelingen.
De dienst wonen & leven ontving een schrijven dd.21 augustus 2024, waarbij aan het college van burgemeester en schepenen de plannen ter inzage worden overgemaakt van de verdeling van de goederen kadastraal gekend onder:
Het plan van de verdeling van genoemd goed geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Aard vd akte: verkoop aan Fluvius Limburg met als doel: oprichten van een elektriciteitscabine (OMV 2024/00043)
Wij ontvingen een aanvraag van de Fiat Club Belgio voor de doortocht van de oldtimerrit "Taalgrensrit" op zondag 22 september 2024
Wij ontvingen een aanvraag van Het Pachthof, Betty Claes wonende Thewitstraat 8 te 3891 Borlo, om de jaarlijkse 'Bevrijdingsfeesten' in te richten te Borlo in het weekend van 6 tot en met 8 september 2024.
De gemeente heeft één bezwaar ontvangen aangaande het aanslagbiljet van de belasting huishoudelijke afvalstoffen - DI 2024.
Het bezwaar wordt ongegrond verklaard, vermits het reglement correct werd toegepast.
Goedkeuring wordt verleend aan de ereloonfactuur voor de studieopdracht ontwerp, bestek en opvolging van de riolerings- en wegeniswerken In de Oude Tramstraat van het studiebureau voor het deel tot en met de uitvoeringen en het plaatsen van paalstenen.
Wyre vraagt een vergunning voor de herstelling van een coax-kabel in de op de hoek van de Steenweg 133 en de Sint-Pieterstraat.
Wyre vraagt een vergunning voor de uitbreidingswerken aan de coax-kabel ter hoogte van Nielstraat 22.
Op 13 oktober 2024 vinden de verkiezingen voor de gemeenteraad en de provincieraad plaats.
Bij de vorige verkiezingen werden er in 9 deelgemeentes een of meer stembureaus ingericht (2 Gingelom, Niel, 2 Montenaken, Kortijs-Vorsen, 2 Jeuk, Boekhout, Borlo, Mielen, Buvingen - Muizen).
De lijst met locaties van de stembureaus en telbureaus dient goedgekeurd te worden door het college.
De manier waarop stemafdelingen worden samengesteld, verandert voor de lokale en provinciale verkiezingen van 2024. De indeling van kiezers gebeurt vanaf nu op basis van herkenbare geografische deelgebieden. Het doel van deze geografische indeling is om meer fijnmazige stemresultaten te verkrijgen.
Om de stemafdelingen samen te stellen, moet het college van burgemeester en schepenen het grondgebied van de gemeente indelen in herkenbare geografische deelgebieden, zoals dorpen, wijken of gehuchten. Een geografisch deelgebied kan een deelgemeente zijn maar ook de combinatie van een dorp met een of meerdere wijken uit een andere deelgemeente.
De stemafdelingen worden vervolgens samengesteld uit kiezers van hetzelfde herkenbaar geografisch deelgebied.
Voor het uitvoeren van de administratieve taken als hulpkokkin is het aangewezen om voor de periode van 1/9/2024 tot 30/6/2025 een contract van 4/38 af te sluiten
Door het ontslag van een medewerker op de dienst wonen en leven en het reeds geruime tijd ontbreken van een diensthoofd was het niet mogelijk om de continuïteit van de dienst te verzekeren. Hierdoor werd vanaf juni beroep gedaan op een externe dienstverlener. Er wordt voorgesteld om deze overeenkomst te verlengen tot het einde van het jaar.
Voor het uitvoeren van de taken in de keuken op donderdag is het aangewezen om voor de periode van 1/9/2024 tot en met 30/6/2025 een contract van 0u20/38 af te sluiten.
Het is aangewezen om een technisch beambte (opvangbegeleider) aan te stellen vanaf 1 september 2024 tot en met 31 augustus 2025 met een prestatie van 10,5/38.
De gemeenteraad en ocmw-raad hebben op 12 december 2023 de nieuwe rechtspositieregeling goedgekeurd. Gezien ook het arbeidsreglement aan vernieuwing toe is, werd dit onder begeleiding van Acerta in 2024 onder de loep genomen. Een nieuw arbeidsreglement is volledig afgewerkt en zal voorgelegd worden op het vakbondsoverleg van 2 oktober 2024 en nadien ter goedkeuring aan de gemeenteraad en ocmw-raad van 19 november 2024, zodat het arbeidsreglement vanaf 1 januari 2025 in werking kan treden.
Op 13/08/2024 werd de organisatie van het 50-jarigenfeest voor 2024 volledig goedgekeurd, met uitzondering van de DJ, gezien hierover nog onduidelijkheid bestond.
Inmiddels zijn hier ook de nodige opzoekingen gedaan en wordt hiervoor een voorstel voorgelegd aan het college.
Gelet op de aanvraag tot het bekomen van een gemeentelijke premie voor de aankoop van een combimaaier. Na controle blijkt dat de aanvrager in 2016 een premie ontvangen heeft voor de aankoop van een combimaaier.
Conform het besluit goedgekeurd door de gemeenteraad van 28/02/2023 betreffende de toekenning van premies ter aanmoediging van mulchsystemen, staat onder artikel 2 vermeld dat de toelage éénmalig wordt toegekend om de 10 jaar per gezinssamenstelling of per vereniging en enkel aan gedomicilieerden op het grondgebied van Gingelom of socio-culturele, jeugd- of sportverenigingen van Gingelom.
Vermits de aanvrager pas in 2016 een premie ontvangen heeft voor de aankoop van een combimaaier, dient in toepassing van het subsidiereglement deze premie geweigerd te worden.
Om de technische dienst toe te laten de kieshokjes in de bib tijdig op te stellen, maar dat deze opstelling de nodige hinder voor de bezoeker met zich meebrengt, wordt het college voorgesteld de bib op vrijdag 11/10 en zaterdag 12/10/2024 te sluiten.
Het Pachthof organiseert tijdens het weekend van 06/09 tot 08/09 hun jaarlijkse bevrijdingsfeesten en wensen hiervoor beroep te doen op de subsidie zoals bepaald in het Subsidiereglement van 05/02/2022 voor toeristische evenementen.
Het Pachthof voldoet aan alle voorwaarden en heeft het logo van de gemeente reeds gebruikt voor de promotie van het evenement.
Het Pachthof zal gebruik maken van 1 beachflag van de gemeente, die zij dienen op te halen op het gemeentehuis tijdens de openingsuren en aldaar dienen terug te brengen na het evenement.
Het betreft een evenement van 3 dagen, zodat een subsidie van € 600 kan worden toegekend.
Het Pachthof vroeg nog geen andere subsidie aan dit jaar, zodat het maximum nog niet is bereikt.
Vanuit het oudercomité van Basisschool De Kleurenboom werd aan de gemeente gevraagd of het mogelijk is een fietshalte te voorzien aan de bushalte langs de Marktplaats. Om een gesubsidieerde fietsenstalling te kunnen plaatsen, moet volgens het Masterplan toegankelijkheid de bushalte eerst toegankelijk gemaakt worden en moeten er infrastructuren voorzien worden zoals de Hoppinzuil. Hiervoor kan een subsidie aangevraagd worden bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW).
Vanuit de technische dienst wordt voorgesteld om de toekomstige ingrepen voor de halte gelijktijdig te laten uitvoeren met de herinrichting van de Marktplaats. Na de positieve ervaringen met de duurzame herinrichting van de Groenplaats lijkt het beter om samen met de inrichting van het Hoppinpunt een volledige herinrichting van de Marktplaats te bekijken en hiervoor een opdracht uit te schrijven aan een studiebureau, rekening houdende met de vraag van de school voor een nieuwe fietsenstalling.
De nodige budgetten worden voorzien in het meerjarenplan 2025 voor het aanstellen van een studiebureau, voor het ontwerp en de effectieve uitvoering.
Aanvraag tot projectsubsidie JEUGD - Grenadiers Montenaken - Jongerenafdeling: Herdenking einde WOII.