Gelet op het feit dat onze gemeente aangesloten is bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Gelet op het feit dat Patrick Lismont de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Creat Services dv.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
• hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren
Gelet op het feit dat Moyaers Geert de vertegenwoordiger is voor gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Cipal;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 18 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 plaatsheeft in “PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt”;
Gelet op het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat Geert Moyaers de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Fluvius Limburg.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 7 november 2024:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 met de volgende agendapunten:
1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 19 november 2024:
1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Wonen in Limburg;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Wonen in Limburg op 23 oktober 2024, waarin de agenda werd meegedeeld, met volgende agendapunten:
1. Aanduiding voorzitter, secretaris en stemopnemers.
2. Notulen vorige AV 29.05.2024
3. Jaarrekening 2023
4. Kwijting bestuurders en revisoren
- Van 1/1/2023 tot 30/6/2023 (voormalige entiteiten)
- Van 1/7/2023 tot 31/12/2023 (Wonen in Limburg)
5. Uittreding (private) aandeelhouders
6. Varia
- Vaststelling bedrag uitbetaling aandeelhouder VZW M&O
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Gelet op het feit dat Rita Thierie de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Wonen in Limburg.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen;
De gemeenteraad beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Wonen in Limburg d.d. 23 oktober 2024 met als agendapunten:
1. Aanduiding voorzitter, secretaris en stemopnemers.
2. Notulen vorige AV 29.05.2024
3. Jaarrekening 2023
4. Kwijting bestuurders en revisoren
- Van 1/1/2023 tot 30/6/2023 (voormalige entiteiten)
- Van 1/7/2023 tot 31/12/2023 (Wonen in Limburg)
5. Uittreding (private) aandeelhouders
6. Varia
- Vaststelling bedrag uitbetaling aandeelhouder VZW M&O
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Wonenin Limburg middels het bezorgen van een afschrift.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 september 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 september 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat Geert Moyaers de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Fluvius OV;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be- slissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad geen interne kredietaanpassingen heeft toegepast;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Joris Jeuk wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad geen interne kredietaanpassingen heeft toegepast;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Petrus Boekhout wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad geen interne kredietaanpassingen heeft toegepast;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Petrus Gingelom wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
In het kader van de opdracht “Buitenaanleg Sint-Pieterskerk met rolstoeltoegankelijke helling + renovatie kerkhofmuren in het kader van het implementeren van een nevenbestemming voor de kerk van Boekhout” werd een bestek met nr. 2024-069 opgesteld door de ontwerper, RE-ST ARCHITECTENVENNOOTSCHAP BV BVBA, Torenplein 2, Bus 13 te 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 98.444,20 excl. btw of € 119.117,48 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een deel van de kostprijs van de buitenaanleg Sint-Pieterskerk met rolstoeltoegankelijke helling + renovatie kerkhofmuren in het kader van het implementeren van een nevenbestemming wordt gesubsidieerd door Agentschap onroerend goed. Dit deel wordt geraamd op € 38.808,52.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.Het bestek met nr. 2024-069 en de raming voor de opdracht “Buitenaanleg Sint-Pieterskerk met rolstoeltoegankelijke helling + renovatie kerkhofmuren in het kader van het implementeren van een nevenbestemming voor de kerk van Boekhout”, opgesteld door de ontwerper, RE-ST ARCHITECTENVENNOOTSCHAP BV BVBA, Torenplein 2, Bus 13 te 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 98.444,20 excl. btw of € 119.117,48 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Agentschap onroerend goed.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode RA001852 en zal worden opgenomen in de meerjarenplanning 2025-2027.