De aanvraag is gelegen in Montenaken en heeft betrekking op de voormalige site van Gikimat, gelegen op de hoek van de gemeentewegen Sint-Rumoldusstraat en Goede kinderenstraat.
Het projectgebied is gelegen binnen de gewestplanbestemming woongebied met landelijk karakter.
Het terrein waarop de omgevingsvergunning wordt aangevraagd is momenteel bebouwd en grotendeels verhard. De aanwezige gebouwen en infrastructuren zijn voorzien om gesloopt te worden.
Voor de verkaveling zelf, zijnde de realisatie van de nieuwe woonkavels, wordt een gefaseerde ontwikkeling voorzien. Deze zal worden beoordeeld in het kader van de omgevingsvergunningaanvraag. De aanleg van wegenis en openbaar domein wordt voorafgaandelijk aan de feitelijke uitvoering van de verkaveling voorzien.
De infrastructuurwerken betreffen de wegen-, riolerings- en omgevingswerken en omvatten de inrichting van het ‘toekomstig’ openbaar domein. Het ontwerp publieke ruimte bestaat uit een, voor het gemotoriseerd verkeer, doodlopende toegangsweg met groot binnenplein ingericht als groene zone. Het centrale groengebied wordt met zachte verbindingen voorzien naar de Goede Kinderenstraat en de Sint-Rumoldusstraat voor traag verkeer. Er worden 12 parkeerplaatsen voor bezoekers voorzien rond de centrale groenzone. De nieuwe woonkavels zullen op eigen terrein voorzien worden van de nodige parkeermogelijkheden. In de centrale groenzone wordt een doorwaadbare wadi (infiltratie- en bufferbekken) ingepland. Langsheen de Goede Kinderenstraat worden er ondiepe grachten voorzien. Deze grachten en wadi’s voorzien in de nodige buffering en infiltratie.
Openbaar onderzoek:
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 1 februari 2024 tot en met 1 maart 2024 en er werden 7 bezwaarschriften ingediend. De ontvangen bezwaren hebben echter geen betrekking op het wegenisdossier noch kunnen deze in verband gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. Kort samengevat hadden de ontvangen bezwaarschriften betrekking op:
De gemeenteraad heeft enkel de bevoegdheid om te oordelen over die aspecten zoals bepaald in artikel 31 van het omgevingsvergunningdecreet, zijnde de ligging breedte en uitrusting van de wegenis/het openbaar domein. Hierover werden dus geen bezwaren ontvangen.
Adviezen:
In het kader van de omgevingsvergunningaanvraag en onder meer met betrekking tot voorliggend wegenisdossier werden verschillende adviezen ingewonnen:
(*) Van Toegankelijk Vlaanderen werd op 9 februari 2024 eerst een ongunstig advies ontvangen. In navolging daarvan heeft de verkavelaar enkele planaanpassingen doorgevoerd om tegemoet te komen aan de opmerkingen uit het ongunstig advies. De gewijzigde aanvraag werd gezien de relevantie van de wijzingen enkel opnieuw voorgelegd aan Toegankelijk Vlaanderen, de Brandweer en Fluvius. Van al deze instanties werd vervolgens een (voorwaardelijk) gunstig advies ontvangen.
Het wegenisdossier werd voorafgaandelijk ook besproken met de gemeentelijke diensten. Vanuit de gemeentelijke diensten kan akkoord worden gegaan met de voorgestelde wegenis, hetzij onder voorwaarden.
Beoordeling:
De aanleg van de weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en het verkavelingsplan een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2021 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41 m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 en latere wijzigingen; in het bijzonder artikels 3 en 4;
Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen;
Omgevingsvergunningdecreet van 25 april 2014 en latere wijzingen, in het bijzonder artikel 31;
Omgevingsvergunningbesluit van 27 november 2015 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 47.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan “22132-rooilijnplan”, opgemaakt door Bernaerts & Palmans bvba en met referentie 22/132-r, dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met referenties VK/2023/00005 (gemeente) en OMV_2023083854 (omgevingsloket), goed. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van het besluit.
De gemeenteraad keurt het voorgestelde tracé van de weg goed en gaat akkoord met de voorgestelde weginfrastructuur en aanhorigheden binnen de rooilijn (wegen, groenaanleg, aanhorigheden en nutsvoorzieningen) evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, zoals aangegeven op de in bijlage gevoegde plannen (in het bijzonder plan: “BA9599-P-D-PRT-N-06-04-2024”), bestekken en nota's. Daarbij worden volgende aanvullende voorwaarden geformuleerd:
De werken met betrekking tot de aanleg van het toekomstig openbaar domein, wegenis- inclusief omgevingswerken, beschouwen we als één geheel.
2. De verkavelaar zal op basis van het wegenis-, riolering- en omgevingsontwerp een lastenboek met samenvattende meetstaat en raming opmaken. Deze plannen en beschrijving der werken dienen voorafgaandelijk (minstens 4 maanden voor aanvang van de werken) te worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Terwijl de werken uitgevoerd worden, onder toezicht van het aangestelde studiebureau op kosten van de verkavelaar, kan het lokaal bestuur op eenvoudige vraag toegang krijgen tot de werf en de werfverslagen. Er zal een voorlopige en definitieve oplevering van de werken plaatsvinden in het bijzijn van het lokaal bestuur en mits haar akkoord. De eerste binnen 30 dagen na voltooiing van alle werken, de tweede ten vroegste drie jaar later, aan te vragen door de verkavelaar per aangetekend schrijven aan het lokaal bestuur.
a. Voorlopige oplevering:
Na volledige uitvoering van de werken wat betreft de verharding van de wegen, de riolering, de omgevingswerken (voetpaden, trappen en beplantingen) als de aanleg van de nutsinfrastructuur zoals o.a. waterleiding, riolering, elektriciteit, openbare verlichting, communicatie-infrastructuur, moet de ontwikkelaar per aangetekend schrijven de voorlopige oplevering der wegenis, riolering, omgevingswerken en nutsinfrastructuur aanvragen bij het lokaal bestuur. Bij die aanvraag moet de ontwikkelaar de bewijzen voegen van de correcte uitvoering van het bestek.
Minimaal aan te leveren documenten zijn:
Binnen dertig dagen na de ontvangst van deze aanvraag worden de werken door de gemeentelijk diensten van Gingelom of diens aangestelde bezocht en wordt door hen een tegensprekelijk proces-verbaal van de voorlopige oplevering of weigering van de werken opgesteld, onder voorbehoud van akkoord van het schepencollege.
Het schepencollege gaat binnen een maand na of ze haar akkoord verleent aan de voorlopige oplevering. Indien dit niet zo is verhelpt de ontwikkelaar de vastgestelde tekortkomingen en vraagt opnieuw de instemming van het schepencollege aan.
b. Definitieve oplevering:
De definitieve oplevering (eindoplevering) van de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken en nutsinfrastructuur gebeurt ten vroegste drie jaar na de voorlopige oplevering.
Op initiatief van de ontwikkelaar wordt overgegaan tot de definitieve oplevering van de werken en wordt proces-verbaal van de definitieve oplevering of weigering van de werken opgesteld, onder voorbehoud van akkoord van het schepencollege.
Het schepencollege gaat binnen een maand na of ze haar akkoord verleent aan de definitieve oplevering. Indien dit niet zo is, verhelpt de ontwikkelaar de vastgestelde tekortkomingen en vraagt opnieuw de instemming van het schepencollege aan.
3. Voor de garantie van de goede uitvoering van de wegeniswerken zal de verkavelaar ertoe gehouden zijn om voorafgaandelijk de nodige financiële waarborgen te storten op een geblokkeerde rekening. Dit dient te gebeuren voor aanvang van de wegeniswerken. De bankwaarborg voor de wegenis- en rioleringswerken zal in een navolgende beslissing worden vastgelegd op basis van het definitieve aannemingsdossier (bestek, geraamde kostprijs).
4. De kosten van het ontwerp evenals het toezicht bij de uitvoering van de werken, vallen volledig ten laste van de verkavelaar.
5. De verkavelaar moet op eigen kosten de percelen die voor woningbouw of voor en ander gebouw bestemd zijn afpalen. De wegenbouw en andere openbare werken mogen niet worden aangevat voordat het college van burgemeester en schepenen daarvan bij aangetekende brief op de hoogte werd gebracht. De akte waarbij het eigendomsrecht van de weg, van zijn aanhorigheden alsmede van de uitgevoerde uitrustingswerken aan de gemeente wordt overgedragen, moet ten laatste bij de definitieve oplevering zijn verleden.
6. Alle inbreuken op de regels van het vak en op de verplichtingen, die in de ondernemingsdocumenten zijn opgelegd, worden vastgesteld in een proces-verbaal waarvan dadelijk een afschrift bij aangetekende brief aan de verkavelaar wordt gezonden.
Het college kan na de vaststelling van de inbreuk beslissen de werken stil te leggen. Het college brengt deze beslissing terzake bij aantekende brief ter kennis van de aanvrager. De verkavelaar is verplicht, uiterlijk dertig dagen na de datumstempel van de brief waarmee het in vorig lid bedoelde proces-verbaal werd gezonden, hetzij de beslissing ten uitvoer te leggen hetzij bij een aan het college gerichte aangetekende brief zijn verweermiddelen voor te dragen. Zijn onthouding wordt als een erkenning van de vastgestelde feiten beschouwd.
Blijft de onenigheid bestaan, dan kan de aanvrager eisen dat het voorwerp van de inbreuk door een deskundige zou worden onderzocht. Deze wordt door de partijen in gemeen overleg aangesteld. Bij ontstentenis van akkoord daarover stelt elke partij een deskundige aan. In voorkomend geval kunnen deze laatsten een beroep doen op een derde deskundige, wiens bevindingen beslissend zijn.
De partij die geen deskundige aanstelt, wordt geacht zich neer te leggen bij de besluiten van de door de andere partij aangewezen deskundige.
De gronden waarop de openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen zullen worden aangelegd, en die gelegen zijn binnen de aangeduide rooilijn op het betreffende rooilijnplan (zie artikel 1), zullen vrij en onbelast en zonder worden overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Gingelom vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering ervan. Deze overdracht zal gebeuren nadat de gemeente Gingelom zijn goedkeuring heeft gehecht aan het proces-verbaal van definitieve oplevering. De afgevaardigde van de Gemeente Gingelom zal daartoe op de voorlopige aanvaarding uitgenodigd worden. De eigenaar van de verkaveling zal instaan voor het aanduiden van een notaris en de kosten voor de notariële akte dragen.
Tot de definitieve oplevering blijft de verkavelaar de volledige verantwoordelijkheid dragen voor de uitgevoerde infrastructuurwerken (onderhoud en eventuele herstellingen). Bijzonder voor het plantgoed binnen het openbaar domein blijft de verkavelaar tot 10 jaar na de definitieve oplevering verantwoordelijk voor de nazorg van afgestorven plantgoed ten gevolge van schade door bouwwerken binnen de verkaveling.
Daden in het kader van de openbare veiligheid mogen ten allen tijde door het lokaal bestuur uitgevoerd worden zonder dat dit tot rechtswegende gevolgen leidt in het kader van eigendomsrechten of opleveringen.
De vermelde overdracht wordt door tussenkomst van een erkend notaris geregeld binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering van de wegeniswerken. Voor de definitieve oplevering van de wegeniswerken dient de ontwikkelaar een geprekadastreerd metingsplan en ontwerp van akte, opgesteld door een erkend notaris, voor te leggen, met een begeleidend schrijven, waarbij de ontwikkelaar zich verbindt om de grondoverdracht binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering van de wegeniswerken over te dragen.
De kosten van de grondafstanden, met inbegrip van de registratie- en notariskosten en kosten van overschrijving op het hypotheekkantoor, vallen volledig ten laste van de ontwikkelaar.
De opmetingsplannen voor de grondafstand (waaronder een versie in DWG-DXF), de oorsprong van eigendom, de heersende erfdienstbaarheden, de afpaling van de over te dragen gronden en de bodemattesten worden door en op kosten van de ontwikkelaar opgemaakt en uitgevoerd.
Tot de datum van inlijving in het openbaar domein voert de ontwikkelaar alle herstellingen uit die nodig zijn om de werken in goede staat te houden en de veiligheid van alle (weg)gebruikers te vrijwaren. Vanaf de datum van inlijving in het openbaar domein, staat het lokaal bestuur Gingelom verder in voor de onderhouds- en instandhoudingswerken (met uitzondering van 10 jaar nazorg op afgestorven plantgoed ten gevolge van schade door bouwwerken binnen de verkaveling).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van het besluit.