Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van IGL;
Gelet op de oproepingsbrief van 14 mei 2024 voor de Algemene Vergadering van IGL op 27 juni 2024 om 18:00 die de volgende agendapunten bevat:
1. Toelichting van het verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023: kennisneming
2. Toelichting van het verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2023: kennisneming
3. De balans 2023 en de resultatenrekening 2023 en de vaststelling van het saldo (resultaatsverwerking): goedkeuring
4. Kwijting aan de bestuurders: goedkeuring
5. Kwijting aan de commissaris-revisor: goedkeuring
6. Vaststelling van de werkingstoelage voor de deelnemers-gemeenten (aandelen A) voor het boekjaar 2024: goedkeuring
Gelet op het feit dat Rita Thierie de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van IGL;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen;
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van IGL;
De agenda van de algemene vergadering d.d. 27 juni 2024 van de Algemene Vergadering van IGL wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger of bij belet de plaatsvervanger wordt gemandateerd om op vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 24 april 2024 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 19 juni 2024, met volgende agendapunten:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op artikel 427 DLB.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 19 juni 2024 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.
Gelet op het feit dat de gemeente Gingelom per elektronisch bericht, daar de gemeente Gingelom hun gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe hebben bezorgd aan Nuhma cv, van 17 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Nuhma cv die op 8 oktober 2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief was gevoegd:
VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”).
VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen.
In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”).
Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”).
Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.
Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.
Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.
Naar aanleiding van de statutenwijzing:
Gelet op het feit dat Patrick Lismont de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van cvba Nuhma;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur en in het bijzonder het art.41-4°.
De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Gingelom van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Gingelom, te weten ten belope van 1.052.003,83 euro.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:
(i) het deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg dat uitgekeerd werd aan de gemeente Gingelom, wetende een schuldvordering van 1.052.003,83 euro ten opzichte van NUHMA AC (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het vermogen van NUHMA in ruil voor 27.860 nieuwe A-aandelen uitgegeven door NUHMA; en
(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.
Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024:
1) In het kader van de hierna geagendeerde verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door inbreng in natura; kennisname en bespreking van de nagemelde verslagen, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben kunnen bekomen, te weten:
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:108 §2 juncto 6:110 §1 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ook genoemd “het WVV”) inzake de geplande inbreng in natura met uitgifte van nieuwe aandelen (hierna ook genoemd “de Inbreng”);
- het verslag opgesteld door de commissaris van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:110 §1 van het WVV inzake de Inbreng;
2) Verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door middel van een inbreng in natura door de Deelnemende Gemeenten (hierna ook genoemd “de Inbrengers”), te weten de 42 reeds bestaande aandeelhouders van de Vennootschap en de nieuwe aandeelhouder die zal toetreden tot de Vennootschap, de gemeente Voeren, voormeld, van een schuldvordering; in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen in het vermogen van de Vennootschap, waarbij:
- de Inbreng wordt gewaardeerd op een bedrag van honderd vijfenzestig miljoen driehonderd vierenvijftig duizend negen honderd dertig euro (165.354.930,00 EUR) mits uitgifte van vier miljoen driehonderd negenenzeventig duizend honderd en vier (4.379.104) nieuwe door de Vennootschap uit te geven A-aandelen, met een uitgifteprijs van zevenendertig euro en zevenenzestig cent (37,76 EUR), waardoor het onbeschikbare eigen vermogen van de Vennootschap gebracht zal worden op tweehonderd zesenzeventig miljoen negenhonderd zeventien duizend zeshonderd vijftig euro (276.917.650,00 EUR).
De nieuwe A-aandelen die door de Vennootschap worden uitgegeven, zullen aandelen op naam zijn die van dezelfde aard zijn als de bestaande A-aandelen van de Vennootschap. Aan elk van de nieuw uitgegeven A-aandelen zullen dezelfde winst- en stemrechten verbonden zijn als die welke aan de bestaande A-aandelen verbonden zijn. Bij de uitgifte zullen deze aandelen volledig volstort zijn. De nieuwe A-aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024.
Volgend op de hierboven beschreven Inbreng, zal het aantal aandelen uitgegeven door de Vennootschap verhoogd worden als volgt:
- de Inbreng wordt geboekt op de onbeschikbare eigen vermogensrekening.
3) Onmiddellijke inschrijving op de verhoging van het eigen vermogen door de Deelnemende Gemeenten en volstorting van de nieuw uitgegeven A-aandelen.
4) Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura, de uitgifte van de nieuwe A-aandelen en de verwezenlijking van de verhoging van het eigen vermogen. Vaststelling dat de gemeente Voeren effectief is toegetreden als aandeelhouder.
5) Voorstel tot wijziging van het voorwerp van de Vennootschap waarbij het voorwerp van de vennootschap integraal vervangen wordt door de volgende tekst:
“De vennootschap heeft tot voorwerp, in België en in het buitenland, in eigen naam of in naam van derden, voor eigen rekening of voor rekening van derden, activiteiten en handelingen van een vennootschap die handelt in energie en van een investerings- of holdingvennootschap, daaronder begrepen:
(i) de aan- en verkoop, de distributie en de uitwisseling van elektrische en thermische energie, de levering van diensten of adviezen in verband met deze activiteiten, evenals alle verbonden activiteiten;
(ii) het investeren, onderschrijven, verwerven, plaatsen, kopen en verkopen en overdragen van aandelen, obligaties, certificaten, kredieten, geld en andere effecten uitgegeven door Belgische of buitenlandse vennootschappen die al dan niet commerciële vennootschappen, administratieve kantoren, instituten of verenigingen zijn en die al dan niet een publiek of semi-publiek karakter hebben;
(iii) het beheer van investeringen en participaties in dochtervennootschappen, het waarnemen van bestuursmandaten, het verlenen van advies, management en andere diensten die verwant zijn met de activiteiten van de vennootschap; deze diensten kunnen verleend worden op contractuele basis of op grond van deze statuten en kunnen uitgeoefend worden als extern adviseur dan wel als vennootschapsorgaan;
(iv) het toestaan van leningen en voorschotten ongeacht de vorm of duur, aan verbonden vennootschappen of vennootschappen in dewelke de vennootschap participeert, alsook borgstelling voor de verbintenissen van deze vennootschappen.
De vennootschap heeft in het algemeen de volle rechtsbekwaamheid om alle handelingen en verrichtingen te voltrekken die een rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar voorwerp of welke van die aard zijn dat zij de verwezenlijking van dit voorwerp, rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of ten dele vergemakkelijken of bevorderen.
De vennootschap kan in elke vennootschap met een gelijk of verwant voorwerp alsook in elke vennootschap die ertoe strekt het voorwerp van de vennootschap te bevorderen een belang nemen door middel van samenwerking, kapitaalinbreng, fusie, inschrijving op aandelen, participatie, financiële tussenkomst of op gelijk welke andere manier.
De vennootschap mag zich borg stellen of zakelijke zekerheden verlenen ten voordele van derden in de meest ruime zin.
Het voorwerp van de vennootschap kan uitgebreid of ingeperkt worden door middel van een statutenwijziging overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen."
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld per 30 april 2024, houdende een omstandige verantwoording inzake de voorgestelde wijziging van het voorwerp conform artikel 6:86 WVV.
De aandeelhouders verklaren hiervan een afschrift ontvangen te hebben en ervan kennis genomen te hebben conform de bepalingen van artikel 6:70 §2 WVV. Zij ontslaan derhalve de voorzitter van het voorlezen ervan.
6) Voorstel tot wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen, zoals hierna verder omschreven.
En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan, opgesteld per 30 april 2024 conform de bepalingen van artikel 6:87 WW, houdende de omstandige verantwoording inzake de wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen.
Eveneens kennisname van het verslag opgesteld door de commissaris, te weten de besloten vennootschap MOORE AUDIT, voormeld, per 16 mei 2024, zoals opgenomen in artikel 6:87 WVV, aangezien aan het verslag van het bestuursorgaan financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen.
Een kopie van beide verslagen werd aan de aandeelhouders ter beschikking gesteld overeenkomstig artikel 6:70 §2 WVV. Deze verslagen werden eveneens neergelegd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 2:8 en 2:14, 4° WVV.
7) Aanpassing van de statuten aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV), met inbegrip van de aanpassing van het begrip ‘kapitaal’ en aanneming van volledig nieuwe statuten.
8) Volmacht voor formaliteiten aan NUHMA cv met zetel te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14, KBO 0472.325.068 haar aangestelden of gevolmachtigden, allen met de bevoegdheid om alleen te handelen en/of in de plaats te stellen, om alle formaliteiten te vervullen die zouden nuttig of noodzakelijk zijn bij alle private of publiekrechtelijke instellingen, met inbegrip van alle latere mogelijke wijzigingen dienaangaande.
De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Gingelom, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres sofie.lodewyckx@nuhma.be.
Gelet op het feit dat Ingrid Scheepers de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding nv;
Gelet op de vraag om de volmacht (zie bijlage) ingevuld en ondertekend te bezorgen tegen ten laatste 19/06.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van woensdag 26 juni 2024.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Gemeentelijke Holding nv.
De motivatie voor het invoeren van bedrijfswagens is het versterken van de concurrentiële positie op de arbeidsmarkt van de gemeente Gingelom. Dit enerzijds om nieuwe medewerkers te kunnen aantrekken voor moeilijk in te vullen functies, maar anderzijds ook om huidige medewerkers aan boord te houden.
Aangezien de gemeente Gingelom een klein bestuur is, is er niet altijd de mogelijkheid om een organogram met veel verschillende niveaus te creëren zoals in grotere besturen wel het geval is. Bovendien is de wedde van decretale graden gekoppeld aan het inwonersaantal van de gemeente of stad. Bijgevolg heeft een kleinere gemeente als enige ‘onderhandelingsmarge’ op het vlak van loonvoorwaarden de toekenning van extralegale voordelen, zoals een bedrijfswagen. Wat bovendien bij grotere besturen ook reeds meer ingeburgerd is. Hierdoor moet de gemeente Gingelom op de arbeidsmarkt niet enkel met de privé sector concurreren, maar ook met andere (lokale) overheden.
De voorliggende policy bedrijfswagens voorziet enkel de toekenning aan de decretale graden binnen het bestuur. Dit betreft één duidelijk afgebakende personeelscategorie.
In functie van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan zal deze policy mogelijk uitgebreid worden naar bijkomende personeelscategorieën. Deze uitbreiding dient echter samen bekeken te worden met het voorzien van de nodige budgetten.
Aangezien de toekenning van een voordeel alle aard volgens het KB van 29/8/1985 onderhandelingsmaterie is, dient dit op een een Bijzonder onderhandelingscomité besproken te worden. Het BOC vond plaats op 21/5/2024 en resulteerde in een protocol van niet-akkoord.
De wet voorziet de verplichting van de overheid om te onderhandelen, het is echter niet noodzakelijk tot een akkoord te komen.
De rechtspositieregeling, inclusief artikel 171 m.b.t. de toekenning van een bedrijfswagen, werden reeds in het BOC van 14 november 2023 behandeld. Er werd toen geen opmerking gemaakt over dit artikel.
Tijdens het BOC op 21/5 werd er begrip getoond vanuit de vakorganisaties voor de situatie van een klein lokaal bestuur, zij geven echter aan principieel tegen de toekenning van bedrijfswagens te zijn en dat standpunt te handhaven in het protocol. Argumenten zijn o.a. de hoge financiële en maatschappelijke kost en het aanwakkeren van concurrentie tussen de gemeenten. Het is echter, zoals eerder aangehaald, deze reeds bestaande concurrentie waardoor de gemeente Gingelom weinig andere mogelijkheden heeft dan te volgen. De kost voor het inzetten van consultants bij niet ingevulde functies is bovendien vele malen hoger dan deze van een bedrijfswagen. Daarnaast zijn deze slechts een of enkele dagen per week beschikbaar voor de gemeente, waardoor dit niet enkel financieel nadeliger is, maar ook minder ideaal is voor de werking van de organisatie.
Daarbij dient eveneens rekening gehouden te worden met het feit dat de decretale graden de gemeente vertegenwoordigen naar externen toe en het aldus objectief verantwoord is dat deze functies worden beoogd. Er werd eveneens een opening gelaten naar de toekomst toe om het toepassingsgebied te verruimen naar potentiële knelpuntberoepen. Evenwel laat het huidige meerjarenplan van de gemeente dit (nog) niet toe. Bij uitbreiding van het toepassingsgebied dient uiteraard gewaakt te worden over de toepassing van het gelijkheidsbeginsel.
De policy bedrijfswagens in bijlage wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur.
De rechtspositieregeling van gemeente en ocmw Gingelom.
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Het KB van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, § 1, 1°, van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de policy betreffende het bedrijfswagenbeleid, in bijlage bij dit besluit.
Gelet op de raamovereenkomst "Bedrijfsfietsen - juli 2023" van Creat/Farys die loopt van 25/7/2023 tot 24/7/2027;
Overwegende dat de leverancier O2O, Farmanstraat 40, 9000 Gent tijdens de procedure als beste uit de vergelijking op de combinatie prijs en kwaliteit kwam; Ze heel hoog scoorden o.a. omwille van
Overwegende dat er geen bijdrage van de werking van toepassing is;
Overwegende dat het theoretische budget de totale loonkost voor de werkgever, met inbegrip van alle werkgeverskosten die verbonden zijn aan de eindejaarstoelage zoals de patronale RSZ-bijdragen van de werkgever bevat;
Overwegende dat het cafetariaplan een budgetneutrale operatie is voor het bestuur;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2013 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 30 augustus 2016 waarbij de Gemeente Gingelom is toegetreden als vennoot tot FARYS/TMVW voor het gebruik van het CREAT service-centrum.
De gemeenteraad keurt de instap via Creat/Farys in de raamovereenkomst 'Bedrijfsfietsen - juli 2023' goed.
De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet van de eindejaarstoelage van personeelsleden die hiervoor kiezen.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad de interne kredietaanpassingen heeft goedgekeurd op 14 december 2023;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Petrus Borlo wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad de interne kredietaanpassingen heeft goedgekeurd op 14 december 2023;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Trudo Buvingen wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad geen interne kredietaanpassingen heeft toegepast;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Saturninus Mielen wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad de interne kredietaanpassingen heeft goedgekeurd op 14 december 2023;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Martinus Montenaken wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Overwegende dat het exploitatie- en investeringsresultaat aansluit op de kastoestand van 31 december 2023;
Overwegende dat de kerkraad de interne kredietaanpassingen heeft goedgekeurd op 29 december 2023;
Overwegende de toelichting van de analyse van de jaarrekening 2023 in bijlage;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint Sebastianus Niel wordt gunstig geadviseerd.
Huidig besluit wordt via religiopoint aan de bevoegde instanties overgemaakt.
Het lokaal bestuur Gingelom kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Dit houdt in dat elke deelnemende organisatie op basis van de overeenkomst eigen bestellingen kan plaatsen en aankopen kan doen tegen dezelfde voorwaarden.
Elk perceel in de raamovereenkomst heeft een looptijd van drie jaar, driemaal met een jaar verlengbaar.
De raamovereenkomst is niet exclusief: dit impliceert dat een deelnemend bestuur de vrijheid behoudt om een bepaalde aankoop niet langs het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten oplegt, te voeren. Een bestuur kan ook niet verplicht worden tot afname.
De gemeenteraad van stad Brugge heeft in zittingen van 24/04/2018 en 26/06/2018 het bestek '1819_nieuw raamcontract - ICT Aankoopcentrale - stad Brugge en andere entiteiten', de gunningswijze en het technisch bestek goedgekeurd.
De opdracht 'ICT Aankoopcentrale' is een raamovereenkomst, opgesplitst in 12 percelen, die elk afzonderlijk gegund werden door het college van burgemeester en schepenen van stad Brugge:
in zitting van 19/11/2018:
In zitting van 10/12/2018:
in zitting van 18/12/2018:
in zitting van 18/02/2019:
Voor ons bestuur is het interessant deel te nemen aan deze opdrachtencentrale omwille van de volgende redenen:
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen, inzonderheid op het artikel 47§1 (een aanbestedende overheid kan gebruik maken, wat de werken, leveringen en/of diensten betreft, van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten als bedoeld in artikel 2, 7° b verricht).
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen, inzonderheid op het artikel 47§2 (een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren).
De gemeenteraad beslist om in te stappen in de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de opdracht 'ICT- Aankoopcentrale stad Brugge en andere entiteiten' die de stad Brugge sloot met verschillende leveranciers.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de opdracht.
De aanvraag is gelegen in Montenaken en heeft betrekking op de voormalige site van Gikimat, gelegen op de hoek van de gemeentewegen Sint-Rumoldusstraat en Goede kinderenstraat.
Het projectgebied is gelegen binnen de gewestplanbestemming woongebied met landelijk karakter.
Het terrein waarop de omgevingsvergunning wordt aangevraagd is momenteel bebouwd en grotendeels verhard. De aanwezige gebouwen en infrastructuren zijn voorzien om gesloopt te worden.
Voor de verkaveling zelf, zijnde de realisatie van de nieuwe woonkavels, wordt een gefaseerde ontwikkeling voorzien. Deze zal worden beoordeeld in het kader van de omgevingsvergunningaanvraag. De aanleg van wegenis en openbaar domein wordt voorafgaandelijk aan de feitelijke uitvoering van de verkaveling voorzien.
De infrastructuurwerken betreffen de wegen-, riolerings- en omgevingswerken en omvatten de inrichting van het ‘toekomstig’ openbaar domein. Het ontwerp publieke ruimte bestaat uit een, voor het gemotoriseerd verkeer, doodlopende toegangsweg met groot binnenplein ingericht als groene zone. Het centrale groengebied wordt met zachte verbindingen voorzien naar de Goede Kinderenstraat en de Sint-Rumoldusstraat voor traag verkeer. Er worden 12 parkeerplaatsen voor bezoekers voorzien rond de centrale groenzone. De nieuwe woonkavels zullen op eigen terrein voorzien worden van de nodige parkeermogelijkheden. In de centrale groenzone wordt een doorwaadbare wadi (infiltratie- en bufferbekken) ingepland. Langsheen de Goede Kinderenstraat worden er ondiepe grachten voorzien. Deze grachten en wadi’s voorzien in de nodige buffering en infiltratie.
Openbaar onderzoek:
Het dossier werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 1 februari 2024 tot en met 1 maart 2024 en er werden 7 bezwaarschriften ingediend. De ontvangen bezwaren hebben echter geen betrekking op het wegenisdossier noch kunnen deze in verband gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3, 4 en desgevallend art. 6 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. Kort samengevat hadden de ontvangen bezwaarschriften betrekking op:
De gemeenteraad heeft enkel de bevoegdheid om te oordelen over die aspecten zoals bepaald in artikel 31 van het omgevingsvergunningdecreet, zijnde de ligging breedte en uitrusting van de wegenis/het openbaar domein. Hierover werden dus geen bezwaren ontvangen.
Adviezen:
In het kader van de omgevingsvergunningaanvraag en onder meer met betrekking tot voorliggend wegenisdossier werden verschillende adviezen ingewonnen:
(*) Van Toegankelijk Vlaanderen werd op 9 februari 2024 eerst een ongunstig advies ontvangen. In navolging daarvan heeft de verkavelaar enkele planaanpassingen doorgevoerd om tegemoet te komen aan de opmerkingen uit het ongunstig advies. De gewijzigde aanvraag werd gezien de relevantie van de wijzingen enkel opnieuw voorgelegd aan Toegankelijk Vlaanderen, de Brandweer en Fluvius. Van al deze instanties werd vervolgens een (voorwaardelijk) gunstig advies ontvangen.
Het wegenisdossier werd voorafgaandelijk ook besproken met de gemeentelijke diensten. Vanuit de gemeentelijke diensten kan akkoord worden gegaan met de voorgestelde wegenis, hetzij onder voorwaarden.
Beoordeling:
De aanleg van de weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en het verkavelingsplan een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2021 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41 m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 en latere wijzigingen; in het bijzonder artikels 3 en 4;
Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen;
Omgevingsvergunningdecreet van 25 april 2014 en latere wijzingen, in het bijzonder artikel 31;
Omgevingsvergunningbesluit van 27 november 2015 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 47.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan “22132-rooilijnplan”, opgemaakt door Bernaerts & Palmans bvba en met referentie 22/132-r, dat deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met referenties VK/2023/00005 (gemeente) en OMV_2023083854 (omgevingsloket), goed. Dit rooilijnplan maakt integraal deel uit van het besluit.
De gemeenteraad keurt het voorgestelde tracé van de weg goed en gaat akkoord met de voorgestelde weginfrastructuur en aanhorigheden binnen de rooilijn (wegen, groenaanleg, aanhorigheden en nutsvoorzieningen) evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, zoals aangegeven op de in bijlage gevoegde plannen (in het bijzonder plan: “BA9599-P-D-PRT-N-06-04-2024”), bestekken en nota's. Daarbij worden volgende aanvullende voorwaarden geformuleerd:
De werken met betrekking tot de aanleg van het toekomstig openbaar domein, wegenis- inclusief omgevingswerken, beschouwen we als één geheel.
2. De verkavelaar zal op basis van het wegenis-, riolering- en omgevingsontwerp een lastenboek met samenvattende meetstaat en raming opmaken. Deze plannen en beschrijving der werken dienen voorafgaandelijk (minstens 4 maanden voor aanvang van de werken) te worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Terwijl de werken uitgevoerd worden, onder toezicht van het aangestelde studiebureau op kosten van de verkavelaar, kan het lokaal bestuur op eenvoudige vraag toegang krijgen tot de werf en de werfverslagen. Er zal een voorlopige en definitieve oplevering van de werken plaatsvinden in het bijzijn van het lokaal bestuur en mits haar akkoord. De eerste binnen 30 dagen na voltooiing van alle werken, de tweede ten vroegste drie jaar later, aan te vragen door de verkavelaar per aangetekend schrijven aan het lokaal bestuur.
a. Voorlopige oplevering:
Na volledige uitvoering van de werken wat betreft de verharding van de wegen, de riolering, de omgevingswerken (voetpaden, trappen en beplantingen) als de aanleg van de nutsinfrastructuur zoals o.a. waterleiding, riolering, elektriciteit, openbare verlichting, communicatie-infrastructuur, moet de ontwikkelaar per aangetekend schrijven de voorlopige oplevering der wegenis, riolering, omgevingswerken en nutsinfrastructuur aanvragen bij het lokaal bestuur. Bij die aanvraag moet de ontwikkelaar de bewijzen voegen van de correcte uitvoering van het bestek.
Minimaal aan te leveren documenten zijn:
Binnen dertig dagen na de ontvangst van deze aanvraag worden de werken door de gemeentelijk diensten van Gingelom of diens aangestelde bezocht en wordt door hen een tegensprekelijk proces-verbaal van de voorlopige oplevering of weigering van de werken opgesteld, onder voorbehoud van akkoord van het schepencollege.
Het schepencollege gaat binnen een maand na of ze haar akkoord verleent aan de voorlopige oplevering. Indien dit niet zo is verhelpt de ontwikkelaar de vastgestelde tekortkomingen en vraagt opnieuw de instemming van het schepencollege aan.
b. Definitieve oplevering:
De definitieve oplevering (eindoplevering) van de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken en nutsinfrastructuur gebeurt ten vroegste drie jaar na de voorlopige oplevering.
Op initiatief van de ontwikkelaar wordt overgegaan tot de definitieve oplevering van de werken en wordt proces-verbaal van de definitieve oplevering of weigering van de werken opgesteld, onder voorbehoud van akkoord van het schepencollege.
Het schepencollege gaat binnen een maand na of ze haar akkoord verleent aan de definitieve oplevering. Indien dit niet zo is, verhelpt de ontwikkelaar de vastgestelde tekortkomingen en vraagt opnieuw de instemming van het schepencollege aan.
3. Voor de garantie van de goede uitvoering van de wegeniswerken zal de verkavelaar ertoe gehouden zijn om voorafgaandelijk de nodige financiële waarborgen te storten op een geblokkeerde rekening. Dit dient te gebeuren voor aanvang van de wegeniswerken. De bankwaarborg voor de wegenis- en rioleringswerken zal in een navolgende beslissing worden vastgelegd op basis van het definitieve aannemingsdossier (bestek, geraamde kostprijs).
4. De kosten van het ontwerp evenals het toezicht bij de uitvoering van de werken, vallen volledig ten laste van de verkavelaar.
5. De verkavelaar moet op eigen kosten de percelen die voor woningbouw of voor en ander gebouw bestemd zijn afpalen. De wegenbouw en andere openbare werken mogen niet worden aangevat voordat het college van burgemeester en schepenen daarvan bij aangetekende brief op de hoogte werd gebracht. De akte waarbij het eigendomsrecht van de weg, van zijn aanhorigheden alsmede van de uitgevoerde uitrustingswerken aan de gemeente wordt overgedragen, moet ten laatste bij de definitieve oplevering zijn verleden.
6. Alle inbreuken op de regels van het vak en op de verplichtingen, die in de ondernemingsdocumenten zijn opgelegd, worden vastgesteld in een proces-verbaal waarvan dadelijk een afschrift bij aangetekende brief aan de verkavelaar wordt gezonden.
Het college kan na de vaststelling van de inbreuk beslissen de werken stil te leggen. Het college brengt deze beslissing terzake bij aantekende brief ter kennis van de aanvrager. De verkavelaar is verplicht, uiterlijk dertig dagen na de datumstempel van de brief waarmee het in vorig lid bedoelde proces-verbaal werd gezonden, hetzij de beslissing ten uitvoer te leggen hetzij bij een aan het college gerichte aangetekende brief zijn verweermiddelen voor te dragen. Zijn onthouding wordt als een erkenning van de vastgestelde feiten beschouwd.
Blijft de onenigheid bestaan, dan kan de aanvrager eisen dat het voorwerp van de inbreuk door een deskundige zou worden onderzocht. Deze wordt door de partijen in gemeen overleg aangesteld. Bij ontstentenis van akkoord daarover stelt elke partij een deskundige aan. In voorkomend geval kunnen deze laatsten een beroep doen op een derde deskundige, wiens bevindingen beslissend zijn.
De partij die geen deskundige aanstelt, wordt geacht zich neer te leggen bij de besluiten van de door de andere partij aangewezen deskundige.
De gronden waarop de openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen zullen worden aangelegd, en die gelegen zijn binnen de aangeduide rooilijn op het betreffende rooilijnplan (zie artikel 1), zullen vrij en onbelast en zonder worden overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Gingelom vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering ervan. Deze overdracht zal gebeuren nadat de gemeente Gingelom zijn goedkeuring heeft gehecht aan het proces-verbaal van definitieve oplevering. De afgevaardigde van de Gemeente Gingelom zal daartoe op de voorlopige aanvaarding uitgenodigd worden. De eigenaar van de verkaveling zal instaan voor het aanduiden van een notaris en de kosten voor de notariële akte dragen.
Tot de definitieve oplevering blijft de verkavelaar de volledige verantwoordelijkheid dragen voor de uitgevoerde infrastructuurwerken (onderhoud en eventuele herstellingen). Bijzonder voor het plantgoed binnen het openbaar domein blijft de verkavelaar tot 10 jaar na de definitieve oplevering verantwoordelijk voor de nazorg van afgestorven plantgoed ten gevolge van schade door bouwwerken binnen de verkaveling.
Daden in het kader van de openbare veiligheid mogen ten allen tijde door het lokaal bestuur uitgevoerd worden zonder dat dit tot rechtswegende gevolgen leidt in het kader van eigendomsrechten of opleveringen.
De vermelde overdracht wordt door tussenkomst van een erkend notaris geregeld binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering van de wegeniswerken. Voor de definitieve oplevering van de wegeniswerken dient de ontwikkelaar een geprekadastreerd metingsplan en ontwerp van akte, opgesteld door een erkend notaris, voor te leggen, met een begeleidend schrijven, waarbij de ontwikkelaar zich verbindt om de grondoverdracht binnen de 6 maanden na de definitieve oplevering van de wegeniswerken over te dragen.
De kosten van de grondafstanden, met inbegrip van de registratie- en notariskosten en kosten van overschrijving op het hypotheekkantoor, vallen volledig ten laste van de ontwikkelaar.
De opmetingsplannen voor de grondafstand (waaronder een versie in DWG-DXF), de oorsprong van eigendom, de heersende erfdienstbaarheden, de afpaling van de over te dragen gronden en de bodemattesten worden door en op kosten van de ontwikkelaar opgemaakt en uitgevoerd.
Tot de datum van inlijving in het openbaar domein voert de ontwikkelaar alle herstellingen uit die nodig zijn om de werken in goede staat te houden en de veiligheid van alle (weg)gebruikers te vrijwaren. Vanaf de datum van inlijving in het openbaar domein, staat het lokaal bestuur Gingelom verder in voor de onderhouds- en instandhoudingswerken (met uitzondering van 10 jaar nazorg op afgestorven plantgoed ten gevolge van schade door bouwwerken binnen de verkaveling).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van het besluit.
In de zitting van 02/07/2019 werd door de gemeenteraad goedkeuring gehecht aan het inhoudelijk projectplan voor de intergemeentelijke samenwerking van het project Haspengouw West tussen de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen voor de periode 1 januari 2020 t.e.m. 31 december 2025, dat opgemaakt werd in het kader van het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018.
Conform artikel 15 van de IGS- statuten worden de rekeningen van de interlokale vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten samen met het jaarverslag en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkjaar.
Het inhoudelijk jaarrapport en het financieel verslag van de activiteiten van 2023 werden besproken en goedgekeurd op het beheerscomité van de IGS Haspengouw West. Voorgesteld wordt dat de de gemeenteraad op haar beurt goedkeuring hecht aan de jaarrekening en het inhoudelijk verslag van de activiteiten van 2023.
Er wordt goedkeuring verleend aan de jaarrekening en het inhoudelijk verslag van de activiteiten van 2023 in het kader van de intergemeentelijke samenwerking rond wonen Haspengouw West.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Stebo vzw, Windekestraat 1 te 3600 Genk.
Deze schriftelijke vraag wordt op verzoek van LEEF aan de dagorde toegevoegd:
Is er een politieadvies beschikbaar ivm het okerkleurig kruispunt op de Walenstraat in Boekhout?
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord op de schriftelijke vraag:
Aangezien het een accentuering van het kruispunt, zonder aanpassing van de verkeersreglementering, betreft werd hiervoor geen advies aan de politie gevraagd.
Op de bijkomende vraag of er ook na de plaatsing een snelheidsmeting kan gebeuren, om het effect van de slemlaag na te gaan, wordt geantwoord dat er op deze plaats regelmatig geflitst wordt.
Deze schriftelijke vraag wordt op verzoek van LEEF aan de dagorde toegevoegd:
Kan er een afschrift bezorgd worden van de initiële planning van de aanpassingen bij de opmaak van het kerkhofplan, en de huidige stand van zaken?
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord op de schriftelijke vraag:
Er zijn reeds verschillende stappen gebeurd. Aangezien aanplakkingen van verwaarlozing, vervallen concessies, ... telkens een jaar dienen uit te hangen en ook de herstellingen door de nabestaanden en de administratieve afhandeling en effectieve opruiming nog dienen te gebeuren, vergt dit wel wat tijd.
In eerste instantie werden de verwaarloosde graven aangeplakt, dit gebeurde kerkhof per kerkhof. Gingelom en Borlo werden zo aangepakt en daar gebeurde reeds een bovengrondse opruiming van deze verwaarloosde graven.
Daarna werd beslist om voor alle kerkhoven gelijktijdig de vervallen concessies aan te plakken, evenals de bijkomende verwaarloosde nog geldige graven. In een gelijktijdige beweging werd aan de heemkundige kring en NSB gevraagd om na te gaan welke graven volgens hen van lokaal historisch belang zijn en om graven van gesneuvelden te identificeren.
Momenteel zijn op begraafplaats Gingelom en Niel bijna alle op te ruimen graven bovengronds opgeruimd. Voor de ondergrondse opruiming van de grafkelders wordt een bestek voorbereid. De overige begraafplaatsen worden momenteel administratief verder afgewerkt en zullen elk op hun beurt bovengronds en eventueel ook ondergronds worden opgeruimd.
Tegelijkertijd met dergelijke opruiming wordt gekeken hoe de begraafplaatsen verder kunnen worden vergroend, hetgeen een verderzetting is van een vergroening die al jaren stelselmatig wordt uitgevoerd.