In zitting van 19 maart 2024 bevestigde de raad zijn akkoord m.b.t. de kosteloze overdracht van de cabinegronden aan Fluvius.
Het betreft de volgende percelen:
Cab nr | Cabine naam / locatie | Capakey | opp. m² | |
1 | 064001 | Bergstraat thv nr. 4 | 71008A0280/02_000 | 20 |
2 | 064002 | Mielenstraat thv. nr 1 | 71010B0016/00M000 | 54 |
3 | 064003 | Bronstraat thv. nr. 1 | 71039B0160/00W000 | 40 |
4 | 064004 | Kerkstraat thv. nr. 42 | 71039A0657/02_000 | 23 |
71039A1027/00A000 | 11 | |||
5 | 064008 | Statiestraat thv. Steenweg 271 | 71017B0539/00G004 | 78 |
6 | 064012 | Nieuw Jeukstraat (A. Moyaertstr 30) | 71026A0294/00D000 | 30 |
7 | 064013 | H. Stassenstraat thv. 11 | 71026C0115/00X000 | 35 |
8 | 064014 | Kustrijkstraat thv. nr. 9 | 71026D0271/00B000 | 20 |
9 | 064015 | Klein-Jeukstraat | 71026D0044/00K000 | 104 |
10 | 064017 | Kasteelstraat thv. 2 | 71026C0362/00V000 | 82 |
11 | 064018 | Wintboomstraat thv. nr. 1 | 71026A0334/00D000 | 32 |
12 | 064020 | Langstraat thv nr. 98 | 71040C0283/02_000 | 20 |
14 | 064023 | Abijdstraat thv nr, 11 | 71030A0332/02A000 | 9 |
71030A0332/02B000 | 21 | |||
15 | 064024 | Hoogstraat thv nr. 31 | 71059A0241/00V000 | 50 |
16 | 064025 | Groenhof thv nr. 5 | 71026A0198/00K003 | 86 |
17 | 064026 | Galgenweg (Den Kulter 94) | 71017B0363/00C000 | 60 |
18 | 064029 | Brugstraat thv nr. 17 | 71040C0145/02A000 | 19 |
71040C0145/02B000 | 56 | |||
19 | 064032 | Oude Katsei (Naamsestr, 32) | 71044B0173/00E000 | 62,5 |
20 | 064035 | Truilingenstraat (Homsemstraat 1) | 71010B0099/00B000 | 77 |
Aan de dienst Vastgoedtransacties werd opdracht gegeven om de ontwerpakte op te maken. Deze wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het perceel '8' met perceelnummer 71026D0271/00B000 en gelegen Kustrijkstraat wordt voorlopig uit de overdracht gelaten omwille van het uitvoeren van een beschrijvend bodemonderzoek. Dit perceel zal later bij afzonderlijke overdracht nog geregulariseerd worden.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte, opgesteld door de dienst Vastgoedtransacties goed en geeft volmacht aan de Vlaams Commissaris om in naam van de gemeente Gingelom de akte te ondertekenen.
Eveneens wordt volmacht gegeven aan de Vlaams Commissaris om het verlenen van kwijting.
De gemeenteraad ontslaat de AAPD uitdrukkelijk tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij overschrijving van deze akte.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Fluvius, aan de dienst Vastgoedtransacties en aan de financieel directeur voor verdere afhandeling.
Voor de aanleg van gescheiden riolering in de twee zijstraten naar nr 57 en 69 zijn de grondverwervingen van een zone van circa 3 meter breed onderhandeld door landmeter Jean-Pierre Leenen en werden aankoopovereenkomsten afgesloten op basis van grondprijzen per m². De exacte totaalprijs per perceel werd vastgelegd op basis van de grondinnemingsplannen, opgemaakt door landmeter Karin Huybrechts op 3 mei 2024.
De gemeenteraad ging reeds in zitting van 16/01/2024 akkoord met het 'aanbod tot verkoop'.
De aktes tot aankoop worden nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een deel van 70ca van het perceel afdeling 8 (Jeuk), sectie B, nummer 129C, met gereserveerd perceelidentificatienummer 681A wordt door de gemeente Gingelom aangekocht van Massa Ria tegen de aankoopprijs van € 483,00.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte houdende de aankoop van een deel van 70ca van het perceel afdeling 8 (Jeuk), sectie B, nummer 129C, met gereserveerd perceelidentificatienummer 681A tegen de aankoopprijs van € 483,00.
Dit perceel zal aangewend worden voor reden van openbaar nut en in functie van de aanleg van gescheiden riolering.
Patrick Lismont, voorzitter van de gemeenteraad en Peters Kim, algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de akte.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor verdere uitvoering.
Voor de aanleg van gescheiden riolering in de twee zijstraten naar nr 57 en 69 zijn de grondverwervingen van een zone van circa 3 meter breed onderhandeld door landmeter Jean-Pierre Leenen en werden aankoopovereenkomsten afgesloten op basis van grondprijzen per m². De exacte totaalprijs per perceel werd vastgelegd op basis van de grondinnemingsplannen, opgemaakt door landmeter Karin Huybrechts op 3 mei 2024.
De gemeenteraad ging reeds in zitting van 16/01/2024 akkoord met het 'aanbod tot verkoop'.
De aktes tot aankoop worden nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een deel van 2a74ca van het perceel afdeling 8 (Jeuk), sectie B, nummer 130D, met gereserveerd perceelidentificatienummer 681B wordt door de gemeente Gingelom aangekocht van Libert Dominique en Monard Véronique tegen de aankoopprijs van € 6.850,00.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte houdende de aankoop van een deel van 2a74ca van het perceel afdeling 8 (Jeuk), sectie B, nummer 130D, met gereserveerd perceelidentificatienummer 681B tegen de aankoopprijs van € 6.850,00.
Dit perceel zal aangewend worden voor reden van openbaar nut en in functie van de aanleg van gescheiden riolering.
Patrick Lismont, voorzitter van de gemeenteraad en Peters Kim, algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de akte.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor verdere uitvoering.
Voor de aanleg van gescheiden riolering in de twee zijstraten naar nr 57 en 69 zijn de grondverwervingen van een zone van circa 3 meter breed onderhandeld door landmeter Jean-Pierre Leenen en werden aankoopovereenkomsten afgesloten op basis van grondprijzen per m². De exacte totaalprijs per perceel werd vastgelegd op basis van de grondinnemingsplannen, opgemaakt door landmeter Karin Huybrechts op 3 mei 2024.
De gemeenteraad ging reeds in zitting van 16/01/2024 akkoord met het 'aanbod tot verkoop'.
De aktes tot aankoop worden nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een deel van 3a54ca van het perceel afdeling 7 (Boekhout), sectie B, nummer 127H, met gereserveerd perceelidentificatienummer 227B wordt door de gemeente Gingelom aangekocht van Jenné Frank en Abeels Annick tegen de aankoopprijs van € 3.009,00.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte houdende de aankoop van een deel van 3a54ca van het perceel afdeling 7 (Boekhout), sectie B, nummer 127H, met gereserveerd perceelidentificatienummer 227B tegen de aankoopprijs van € 3.009,00.
Dit perceel zal aangewend worden voor reden van openbaar nut en in functie van de aanleg van gescheiden riolering.
Patrick Lismont, voorzitter van de gemeenteraad en Peters Kim, algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de akte.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor verdere uitvoering.
Voor de aanleg van gescheiden riolering in de twee zijstraten naar nr 57 en 69 zijn de grondverwervingen van een zone van circa 3 meter breed onderhandeld door landmeter Jean-Pierre Leenen en werden aankoopovereenkomsten afgesloten op basis van grondprijzen per m². De exacte totaalprijs per perceel werd vastgelegd op basis van de grondinnemingsplannen, opgemaakt door landmeter Karin Huybrechts op 3 mei 2024.
De gemeenteraad ging reeds in zitting van 16/01/2024 akkoord met het 'aanbod tot verkoop'.
De aktes tot aankoop worden nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een deel van 50ca van het perceel afdeling 7 (Boekhout), sectie B, nummer 125G, met gereserveerd perceelidentificatienummer 227A wordt door de gemeente Gingelom aangekocht van Royer Poslky en Royer David tegen de aankoopprijs van € 125,00.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte houdende de aankoop van een deel van 50ca van het perceel afdeling 7 (Boekhout), sectie B, nummer 125G, met gereserveerd perceelidentificatienummer 227A tegen de aankoopprijs van € 125,00.
Dit perceel zal aangewend worden voor reden van openbaar nut en in functie van de aanleg van gescheiden riolering.
Patrick Lismont, voorzitter van de gemeenteraad en Peters Kim, algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de akte.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor verdere uitvoering.
Voor de aanleg van gescheiden riolering in de twee zijstraten naar nr 57 en 69 zijn de grondverwervingen van een zone van circa 3 meter breed onderhandeld door landmeter Jean-Pierre Leenen en werden aankoopovereenkomsten afgesloten op basis van grondprijzen per m². De exacte totaalprijs per perceel werd vastgelegd op basis van de grondinnemingsplannen, opgemaakt door landmeter Karin Huybrechts op 3 mei 2024.
Op één perceel is nog een pacht aanwezig dewelke verbroken moet worden.
De gemeenteraad ging reeds in zitting van 16/01/2024 akkoord met het 'aanbod tot pachtverbreking'.
De akte tot pachtverbreking wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een deel van 70ca van het perceel afdeling 8 (Jeuk), sectie B, nummer 129C, met gereserveerd perceelidentificatienummer 681A wordt door de gemeente Gingelom aangekocht.
De pacht van Louette Guido op dit perceel wordt beëindigd tegen betaling aan de pachter van een som van € 112,00.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de akte houdende pachtbeëindiging van een deel van 70ca van het perceel afdeling 8 (Jeuk), sectie B, nummer 129C tegen betaling aan de pachter van een som van € 112,00.
Dit perceel zal aangewend worden voor reden van openbaar nut en in functie van de aanleg van gescheiden riolering.
Patrick Lismont, voorzitter van de gemeenteraad en Peters Kim, algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de akte.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid voor verdere uitvoering.
Er werd samen met O2O een policy voor het fietsbeleid opgesteld waarin de concrete modaliteiten zijn uitgewerkt.
Deze policy werd op 24/07/2024 aan de vakorganisaties overgemaakt met de vraag of zij akkoord konden gaan of ons hun opmerkingen konden overmaken. De 3 vakbonden ondertekenden het protocol zonder bijkomende opmerkingen toe te voegen.
De policy fietsbeleid wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur.
De rechtspositieregeling van gemeente en ocmw Gingelom.
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Het KB van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, § 1, 1°, van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de policy betreffende het fietsbeleid, in bijlage bij dit besluit.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Gingelom werd door de provinciegouverneur goedgekeurd op 4 juli 2024.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze werden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur bezorgd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 322.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de provinciegouverneur van de jaarrekening 2023.
De financiële dienst stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, de opdracht “Instap in de raamovereenkomst van Sport Vlaanderen voor diensten en sportmateriaal” goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de instap in de raamovereenkomst van Sport Vlaanderen voor diensten en sportmateriaal goed.
De offerte diende het bestuur ten laatste op 25 juli 2024 om 09.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 90 kalenderdagen eindigt op 23 oktober 2024.
Er werd een offerte ontvangen van Cipal Schaubroeck nv, Cipalstraat 3 te 2440 Geel (meerkost van € 12.277,74 excl. btw of € 14.856,07 incl. 21% btw).
Op 9 augustus 2024 werd een nieuwe offerte ontvangen met een zeer beperkte aanpassing (de prijzen voor e-loonstroken zijn niet meer per stuk, maar zitten vanaf nu inbegrepen in de maandfee payroll. In principe komt dit iets goedkoper uit dan de stukprijzen.).
De financiële dienst stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, de opdracht “Loonverwerking in gemengde service en Core HR in standaard+ versie (gemeente en ocmw)” te gunnen aan Cipal Schaubroeck nv, Cipalstraat 3 te 2440 Geel tegen een geraamde meerkost volgens offertebedrag van € 12.277,74 excl. btw of € 14.856,07 incl. 21% btw.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2024-042 en de raming voor de opdracht “Loonverwerking in gemengde service en Core HR in standaard+ versie (gemeente en ocmw)”, opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming van deze meerkost bedraagt € 12.396,69 excl. btw of € 15.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget van 2025, op raming RA002169.
Voorgesteld wordt om rekening houdende met het voorgaande, de instap in de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) goed te keuren. Hierdoor wordt het mogelijk om via een apart besluit contracten af te sluiten binnen de aangeboden raamovereenkomst voor de levering van elektriciteit en gas.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
De gemeenteraad keurt de instap in de aankoopcentrale VEB (Vlaams Energiebedrijf) goed.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor de bedeling aan huis van het infoblad "Gingelom Vandaag" en diverse andere folders van 2025 tot en met 2028” werd een bestek met nr. 2024-052 opgesteld door Gemeente Gingelom.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw voor 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2024-052 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor de bedeling aan huis van het infoblad "Gingelom Vandaag" en diverse andere folders van 2025 tot en met 2028”, opgesteld door Gemeente Gingelom worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw op 4 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op raming RA000184 en in het budget van de volgende jaren.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor de aankoop van kantoorbenodigdheden voor de gemeente en het ocmw van Gingelom 2025-2028” werd een bestek met nr. 2024-056 opgesteld door Gemeente Gingelom.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 24.793,38 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw op 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2024-056 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor de aankoop van kantoorbenodigdheden voor de gemeente en het ocmw van Gingelom 2025-2028”, opgesteld door Gemeente Gingelom worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 24.793,38 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw voor 4 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op raming RA000114 en in het budget van de volgende jaren.
Overwegende dat de Financiële dienst voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, de opdracht “Leveren van elektriciteit en gas via de raamovereenkomst van de VEB (Vlaams Energiebedrijf) van 2025 tot en met 2028” te gunnen aan Vlaams Energiebedrijf (VEB) NV, Havenlaan 86C bus 301 te 1000 Brussel.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
De opdracht “Leveren van elektriciteit en gas via raamovereenkomst van 2025 tot en met 2028” wordt gegund aan het Vlaams Energiebedrijf (VEB) NV, Havenlaan 86C bus 301 te 1000 Brussel, en de overeenkomsten worden goedgekeurd.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget van 2024, op verschillende ramingen van de gemeente en het OCMW en in het budget van de volgende jaren.
In het kader van de opdracht “Ontgraving en opruiming grafkelders begraafplaats Gingelom centrum en Niel” werd een bestek met nr. 2024-048 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 52.760,00 excl. btw of € 63.839,60 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.Het bestek met nr. 2024-048 en de raming voor de opdracht “Ontgraving en opruiming grafkelders begraafplaats Gingelom centrum en Niel”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 52.760,00 excl. btw of € 63.839,60 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode RA000345.
Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
In het kader van de opdracht “Aankoop nieuwe bandenkraan” werd een bestek met nr. 2024-054 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 180.000,00 excl. btw of € 217.800,00 incl. btw voor de aankoop van een nieuwe bandenkraan.
De overname van de oude bandenkraan wordt geraamd op € 18.000,00 excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Het bestek met nr. 2024-054 en de raming voor de opdracht “Aankoop nieuwe bandenkraan”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt op € 180.000,00 excl. btw of € 217.800,00 incl. btw voor de aankoop van de nieuwe bandenkraan en € 18.000,00 excl. btw voor de overname van de oude bandenkraan.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode RA000365.
Er zal een budgetverschuiving van € 45.000,00 van raming RA000401 gebeuren.
In het kader van de opdracht “aankoop van een motor aangedreven hakselaar” werd een bestek met nr. 2024-059 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.Het bestek met nr. 2024-059 en de raming voor de opdracht “aankoop van een motor aangedreven hakselaar”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode RA000365.
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen, wegens regelmatige afvoerproblemen omwille van de slechte toestand van de bestaande riolering op het wegvak Heiseltstraat thv de parochiezaal (vlak tegen de Houtstraat N789). Hierdoor werd een nieuwe riolering in het midden van de rijweg aangelegd.
De huidige betonbaan dient hiervoor opgebroken te worden voor de aanleg van de nieuwe riolering en huisaansluitingen om vervolgens de oude riolering op te breken of op te vullen. Tevens is het noodzakelijk om in deze werkzone volledige wegdek, de stoepen en de borduren te vernieuwen. Voor de verdeling van de kosten neemt Fluvius de rioleringswerken volledig ten laste en 50% van het herstel van de wegenis, wat overeenkomt met het herstel van de sleuf. De overige 50% van het wegherstel is ten laste van de gemeente.
Bijwerken | + | € 45.094,06 |
Totaal excl. btw | = | € 45.094,06 |
Btw | + | € 9.469,75 |
TOTAAL | = | € 54.563,81 |
Herziening | + | € 11.696,95 |
Totaal incl herziening | = | € 66.260,76 |
Overwegende dat deze verrekening het bestelbedrag overschrijdt met 13,66%, maar er door de uitvoeringen van het project alsnog financiële ruimte is op het voorziene budget en er geen bijkomende budgetten dienen voorzien te worden in de meerjarenplanning;
Overwegende dat de aannemer daarom een termijnsverlenging van 20 werkdagen vraagt;
Overwegende dat de aannemer zich ertoe verbindt om geen schadevergoeding te eisen omwille van deze termijnsverlenging;
Overwegende dat de leidend ambtenaar gunstig advies verleende;Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 118, en inzonderheid artikels 2, 36° en 130 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);
Gelet op het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren, en latere wijzigingen;Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 1 Plaatselijke vervanging/herstelling van de riolering ter hoogte van de aansluiting van de Heiseltstraat op de Houtstraat van de opdracht “Riolerings- en wegenwerken Heiseltstraat en Jean-Louis Vrankenstraat” voor het totaal bedrag in meer van € 45.094,06 excl. btw of € 54.563,81 incl. 21% btw of € 66.260,76 incl. herzieningen.
De termijnverlenging van 20 werkdagen wordt goedgekeurd.
De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode RA001840.
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen om enorme stortkosten te vermijden (aanwezigheid van slakken gecombineerd met teerhoudend asfalt). Hierdoor werd de riolering buiten de rijweg aangelegd en de bestaande verharding behouden. Het wegdek zal verbeterd worden door de aanleg van een slemlaag.
Aangezien er bij de onderhoudswerken van 2019 in beide zijstraten een nieuwe toplaag asfalt is geplaatst, zijn deze nog in goede staat. Om het niveauverschil tussen de bestaande greppel en de rijweg weg te werken wordt het niveauverschil opgevuld met een laag asfalt en afgewerkt met gietasfalt. Om het asfalt en gietasfalt in te sluiten wordt er een boordsteen tegen de bestaande greppel geplaatst.
HV in min | - | € 40.329,53 |
Bijwerken | + | € 28.353,36 |
Totaal excl. btw | = | € -11.976,17 |
Btw | + | € -2.515,00 |
TOTAAL | = | € -14.491,17 |
Herziening | + | € -3.106,50 |
Totaal incl herziening | = | € -17.597,67 |
Overwegende dat voor deze verrekening geen termijnsverlenging wordt toegekend;
Overwegende dat de leidend ambtenaar de heer Dirk Schalenborgh gunstig advies verleende;Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 118, en inzonderheid artikels 2, 36° en 130 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);
Gelet op het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren, en latere wijzigingen;Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 2 - Verbeteringswerken zijstraten Heiseltstraat met behoud bestaand wegdek van de opdracht “Riolerings- en wegenwerken Heiseltstraat en Jean-Louis Vrankenstraat” voor het totaal bedrag in min van € -11.976,17 excl. btw of € -14.491,17 incl. btw (€ -2.515,00) of € -17.597,67 incl. herzieingen.
De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode RA001840.
Voor de definitieve aanvaarding van de vondsten door het GAZO-depot moet er duidelijkheid bestaan over het eigendomsstatuut van het vondstenmateriaal. Indien het complex van vondsten zonder verdere voorwaarden wordt geschonken aan het GAZO-depot, wordt een schenkingsovereenkomst opgesteld tussen de eigenaar en de betreffende gemeente uit het werkingsgebied. De verdere kwalitatieve bewaring, het beheer (inclusief eventuele selectie) en de ontsluiting zijn de verantwoordelijkheid van het GAZO-depot.
Bijgevolg wordt met de Projectvereniging Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren een schenkingsovereenkomst afgesloten om deze over te dragen aan de gemeente Gingelom.
De gemeente Gingelom geeft de archeologische ensembles vervolgens in beheer en bewaring aan het Onroerenderfgoeddepot GAZO. Hiervoor wordt een beheersovereenkomst afgesloten.
Het beheren en bewaren van de erfgoedcollecties is onderhevig aan een jaarlijkse vergoeding van 72,00 euro (6 euro/m²/maand). Deze jaarlijkse vergoeding wordt betaald door de Projectvereniging Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, waardoor er voor de gemeente geen kosten aan verbonden zijn.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en latere wijzigingen.
Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014.
De gemeenteraad keurt de schenkingsovereenkomst van de hoger vernoemde archeologische vondsten met de Projectvereniging Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren goed.
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst van het hoger vernoemde archeologische ensemble met de stad Sint-Truiden (Onroerenderfgoeddepot GAZO) goed.
De impact van de fusie op het intergemeentelijk samenwerkingsverband werd besproken op het beheerscomité van de interlokale vereniging op 6 november 2023 en 18 maart 2024. De mogelijke scenario’s en financiële impact werden besproken: Borgloon stapt uit het IGSW Haspengouw West, de fusiegemeente treedt toe tot dit IGS of de fusiegemeente blijft lid van het IGS Tongeren-Herstappe. De fusie heeft geen impact op de gemeentelijke financiële bijdragen die werden afgesloten voor de periode 2020-2025. De gemeenten Gingelom, Heers en Wellen gaven aan de keuze hierover bij de fusiegemeente te laten.
De steden Borgloon en Tongeren voerden hierover gesprekken op 14 december 2023 en 24 april 2024 met de projectuitvoerder Stebo.
De stad Borgloon heeft, in overleg met de stad Tongeren, besloten vanaf 1 januari 2025 uit te treden uit het IGSW Haspengouw West. De drie overige deelnemende IGS-gemeenten – Gingelom, Heers en Wellen – dienen bij gewone meerderheid in het college eveneens akkoord te gaan met de beslissing van de stad Borgloon om uit te treden.
De uittreding uit het IGS heeft ook een aanpassing van de statuten in de interlokale vereniging tot gevolg (artikel 4). Bijgevolg dient deze keuze ook voorgelegd aan de gemeenteraad.
De stad Borgloon wil het aangegane engagement van 6 jaar t.a.v. de partnergemeenten in het IGSW Haspengouw West en Stebo vzw volbrengen en de voorziene gemeentelijke financiering behouden voor de uitvoering van woonbeleidstaken door Stebo vzw in 2025.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 2, titel 7 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 2, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 3, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 2, titels 8 en 9, over de samenvoeging van gemeenten.
Het gemeenteraadbesluit van 2 juli 2019 tot oprichting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGSW Haspengouw West volgens het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, met als werkingsgebied Borgloon, Gingelom, Heers en Wellen en als projectuitvoerder vzw Stebo.
De oprichting van de interlokale vereniging IGSW Haspengouw West op 3 juli 2019.
Het gemeenteraadbesluit van 2 juli 2019 waarin het projectplan IGS Haspengouw West wordt goedgekeurd, later goedgekeurd door de Minister van Wonen op 19 december 2019.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 2, titel 4, betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid. In het bijzonder hoofdstuk 6 over de fusies van gemeenten en artikel 2.32 over de impact van de gemeentefusies van 1 januari 2025 op het laatste werkingsjaar 2025 van de bestaande IGS projecten.
De respectievelijke gemeenteraadbesluiten van 17 oktober 2023 tot samenvoeging van de stad Tongeren en de stad Borgloon.
De gemeente Gingelom gaat akkoord met de uittreding van de stad Borgloon uit het IGSW Haspengouw West vanaf 01/01/2025.
De gemeente Gingelom geeft goedkeuring aan de aanpassing van de statuten van het IGSW Haspengouw West.
Gezien artikel 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw stelt dat het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd.
De raad keurt het jaarverslag en de jaarrekening van 2023 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Haspengouw goed.
Een afschrift van dit besluit wordt aan provincie Limburg bezorgd.
Gemeentebesturen die beroep doen op de dienstverlening van de provincie moeten de provinciaal sanctionerend ambtenaren eveneens aanduiden als sanctionerend ambtenaren voor de gemeenten.
Op 21 november 2018 werden de volgende provinciaal sanctionerend ambtenaren aangesteld door de provincie:
Op 18 mei 2022 werd beslist door de provincieraad tot het voordragen als provinciaal sanctionerend ambtenaar van de volgende twee medewerkers binnen de cel GAS van de Griffie:
Deze aanstellingen werden reeds bevestigd door de gemeenteraden van 10 november 2020 en 21 juni 2022.
Op 19 juni 2024 werd beslist door de provincieraad tot het voordragen als provinciaal sanctionerend ambtenaar van de volgende twee medewerkers binnen de cel GAS van de Griffie:
Zij voldoen allen aan de kwalificatievoorwaarden zoals vermeld in het K.B. van 21 december 2013 en er werd hen een gunstig advies verleend door de Procureur des Konings, zoals vereist overeenkomstig het vermelde K.B.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Besluit van de provincieraad van Limburg van 21 november 2018 tot aanduiding van de provinciaal sanctionerend ambtenaren voor de afhandeling van de GAS-boetes voor de gemeenten en tot vaststelling van een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met de deelnemende gemeenten;
Besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2014 betreffende de goedkeuring van het politiereglement betreffende de openbare rust, de openbare overlast, de openbare orde, de openbare veiligheid en de openbare gezondheid en netheid en latere aanpassingen (laatste wijziging goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 maart 2023).
Besluit van de gemeenteraad van 10 november 2020 betreffende de aanduiding van een provinciaal sanctionerend ambtenaar.
De gemeenteraad stelt de twee bijkomende sanctionerend ambtenaren van het provinciebestuur van Limburg ook aan als sanctionerend ambtenaar voor de afhandeling van de GAS-boetes voor de gemeente Gingelom:
De eerdere aanstellingen worden bevestigd t.a.v. de volgende ambtenaren:
Het college wordt belast met de tenuitvoerlegging van dit besluit.
Van dit besluit wordt een afschrift bezorgd aan de provincie Limburg, evenals aan de politiezone Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken.
LEEF, CD&V en N-VA geven aan niet tegen de toekenning van de investeringssubsidie te zijn, maar zich toch te onthouden van goedkeuring van dit punt aangezien het dossier vormelijk niet goed in elkaar zit.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 10 december 2019 houdende reglement investeringstoelagen voor buitengewone verbeteringswerken aan accommodaties in eigendom of in beheer van erkende verenigingen.
Gelet op de aanvraag van de erkende vereniging vzw KDH Jeuk van 19/06/2024 met toegevoegde offerte/ factuur van de werken.
De aankoop en installatie van airco's / verwarmingstoestellen op elektriciteit in de kantine van KDH Jeuk, Cicindriastraat z/n, te 3890 Gingelom komen in aanmerking voor een investeringstoelage.
Een krediet van 10.000 euro wordt uitzonderlijk door verschuiving van kredieten voorzien in het budget 2024 onder de raming RA000495.
De aanvraag van de vzw KDH Jeuk voor de investeringstoelage van 10.000 euro voor de aankoop en plaatsing van 2 airco's in de kantine te Cicindriastraat z/n te 3890 Gingelom wordt aanvaard.
De investeringstoelage zal in 2024 aan de vzw uitgekeerd worden na de verschuiving van de investeringskredieten en na de goedkeuring door de gemeenteraad.
Een overeenkomst hiertoe zal onderschreven worden tussen de gemeente Gingelom en de aanvrager vzw KDH Jeuk.
De uitgevoerde investeringen dienen o.b.v. facturen aangetoond te worden en worden o.b.v. de goedgekeurde facturen uitbetaald. Zijn de investeringen lager dan 10.000 euro dan wordt maximum het bedrag dat overeenstemt met de goedgekeurde facturen uitbetaald.
Rekening houdend met de hoogdringendheid (geen CV sinds 11/2023) diende KDH de investering versneld uit te voeren (afwijking van procedure aanvraag investeringstoelage).
Het investeringskrediet wordt voorzien door verschuiving van:
Van RA000087 Investeringstoelage voor onderhoudswerken aan kerkgebouwen: - 10.000 euro
Naar RA000495 Investeringstoelage voor bouw- of instandhoudingswerken aan accommodaties gebruikt door erkende verenigingen: + 10.000 euro
De beslissing tot de verschuiving van de investeringskredieten en de goedkeuring van het investeringskrediet worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een afschrift voor uitvoering zal aan de financieel directeur overhandigd worden.
Omwille van het sociale en opvoedende belang van het aanbod van schoolmaaltijden, wenst de gemeente naast warme maaltijden ook enkel soep in scholen aan te bieden.
Er wordt voorgesteld een tarief van € 0,50 voor soep te bepalen. Voor de gezinnen waarvan minstens één ouder geniet van de verhoogde tegemoetkoming wordt de soep gratis ter beschikking gesteld.
Retributiereglement:
Volgens art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur behoort de bevoegdheid tot het heffen van retributies en het vaststellen van de voorwaarden ervan toe aan de gemeenteraad.
De financieel directeur staat volgens art. 177 van het Decreet Lokaal Bestuur in volle onafhankelijkheid in voor de invordering van de niet-fiscale ontvangsten.
Vanaf 1 september 2024 zijn volgende tarieven van toepassing voor GO! De Regent, De Groeiboog en De Kleurenboom:
Warme maaltijden:
Enkel soep (voor iedereen): € 0,50 (2)
Met sociale correctie voor de gezinnen waarvan minstens één ouder geniet van de verhoogde tegemoetkoming:
- Warme maaltijden: min € 1,09 (1)
- Soep: min € 0,50 (2)
Alle tarieven worden jaarlijks op 1 september geïndexeerd en afgerond op 2 cijfers na de komma.
Het gemeenteraadsbesluit van 30/08/2022 houdende het retributiereglement schoolmaaltijden wordt opgeheven.
Een afschrift voor uitvoering zal aan de financieel directeur overhandigd worden.
Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 286 §, 1° en artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur bekend gemaakt via de webtoepassing van de gemeente.
Sint-Truiden, Nieuwerkerken en Gingelom werken samen in het kader van het gesubsidieerd project "ontwikkelen van een lokaal e-inclusie beleid".
Dit actieplan omvat ook de nauwe samenwerking met de erkende digibank.
Het Truiens Digicentrum neemt ook deel aan deze tweemaandelijkse stuurgroep en de lokale werkgroep in Gingelom die onder leiding van de e-inclusie ambtenaar voor onze regio het beleid en het actieplan coördineert.
De samenwerking met het Truiers Digicenter is belangrijk voor de uitbouw van ons e-inclusiebeleid.
Er wordt geen financiële inbreng verwacht.
Voor de verlenging van het project van de digibank Truiers Digicenter dient er opnieuw een samenwerkingsovereenkomst te worden getekend door alle partners en onderaannemers van het project.
De samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor de duur van het project met begindatum 1 januari 2025 en einddatum 31 juli 2026.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst in bijlage bij dit besluit goed betreffende de samenwerking met de digibank van het Truiers Digicenter in het kader van het beleid rond e-inclusie. Deze samenwerking loopt van 01/01/2025 tot 31/07/2026.