di 21/01/2025 - 20:00 Raadzaal
Het decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bij aanvang van een zittingsperiode een huishoudelijk reglement dient vast te stellen waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen in verband met de werking van de raad.
Op basis van een model van VVSG werd een ontwerpreglement (zie bijlage) opgemaakt en voorafgaand voor opmerkingen bezorgd aan de lijsttrekker van elke partij (aangezien de fractieleiders nog niet officieel werden aangeduid).
De raad wordt voorgesteld dit reglement goed te keuren.
Het ontwerp van deontologische code werd op basis van het VVSG-model opgemaakt en voorafgaand voor opmerkingen bezorgd aan de lijsttrekker van elke partij (aangezien de fractieleiders nog niet officieel werden aangeduid).
Deze wordt ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanwijzing van de fractievoorzitters en hun eventuele plaatsvervangers.
Op 9/9/2024 werd de klacht met kenmerk KLACHT2024.000815 en begeleidende brief door gemeente Gingelom ontvangen via het berichtencentrum van het Loket voor lokale besturen.
Het betreft een klacht van N-VA Gingelom over de werking van het lokaal bestuur, met name het publiceren van beslissingen in het infoblad voor stemming op de gemeenteraad.
Op 6/12/2024 werd via het berichtencentrum van het Loket voor lokale besturen de beslissing van de gouverneur inzake deze klacht ontvangen:
"Na onderzoek van de klacht heb ik beslist om niet op te treden. Het gemeentebestuur heeft geen info verspreid in het gemeentelijk infoblad waarover de gemeente- of OCMW-raad nog een besluit moest nemen."
Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.
Bij aanvang van een nieuwe legislatuur dienen de vertegenwoordigers in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen of instellingen waarin de gemeente participeert aangeduid te worden.
Gezien de Vervoerregio Limburg vraagt om volgende vertegenwoordigers aan te duiden:
Bij aanvang van een nieuwe legislatuur dienen de vertegenwoordigers in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen of instellingen waarin de gemeente participeert aangeduid te worden.
Voor de stuurgroep van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Land & Water dient een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger te worden aangeduid.
Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur van het Maasbekken en Demerbekken, van 08/01/2025 m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in het bekkenbestuur, waarvan gemeente Gingelom deel uitmaakt.
Voor het bekkenbestuur Maasbekken en Demerbekken dient een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger te worden aangeduid.
Bij aanvang van een nieuwe legislatuur dienen de vertegenwoordigers van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen en instellingen waarin de gemeente participeert aangesteld te worden.
Projectvereniging Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren (IOED) vraagt de deelnemende gemeenten volgende personen aan te duiden:
Bij aanvang van een nieuwe legislatuur dienen de vertegenwoordigers van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen en instellingen waarin de gemeente participeert aangesteld te worden.
Vzw Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren vraagt de deelnemende gemeenten om volgende personen aan te duiden:
- Een stemgerechtigd effectief en plaatsvervangend lid (deze moeten lid zijn van de gemeenteraad);
- Een adviserend effectief en plaatsvervangend lid (dit zijn doorgaans ambtenaren).
Bij aanvang van een nieuwe legislatuur dienen de vertegenwoordigers in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen of instellingen waarin de gemeente participeert aangeduid te worden.
Voor de Stuurgroep Landschapspark dient een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger te worden aangeduid.
In het goedgekeurde aangepaste meerjarenplan 2020 - 2025 van 19 november 2024 werden de kredieten voor 2025 vastgelegd. Hierin zijn nominatieve subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is. De lijst van nominatieve subsidies maakt geen onderdeel uit van het goedgekeurde meerjarenplan. Het is de bevoegdheid van de raad om deze nominatieve subsidies toe te kennen.
De lijst van nominatieve subsidies 2025 voor de gemeente is in bijlage toegevoegd.
Voor de realisatie van het bouwproject aan de site op de Steenweg 107 – 111 in Gingelom moet het kinderdagverblijf Minimax tijdelijk gehuisvest worden op een andere locatie. Het schepencollege besliste op 24/09/24 om het kinderdagverblijf tijdens de bouwwerken te huisvesten op de site van de voormalige kleuterschool in de Mottestraat 1 in Niel (Gingelom).
Het gebouw van de voormalige kleuterschool zal door de technische dienst van de gemeente in orde worden gebracht zodat één leefgroep, het bureau van de verantwoordelijke, de personeelsruimte, een bergruimte en het waslokaal in de lokalen van de voormalige school kunnen worden ondergebracht.
Voor de overige ruimten van het kinderdagverblijf moeten er containers op de speelplaats worden geplaatst vermoedelijk voor een periode van 18 maanden. Er wordt hiervoor een prijsvraag gestart.
De raamovereenkomst via Proclim voor het onderhoud van de beglazing van onze gebouwen wordt met de firma ISS Facility Services, Congresstraat 35, 1000 Brussel beëindigd op 31/12/24.
Er stelde zich de volgende problemen: geen reactie op mails of telefonische oproepen, geen correcte facturatie, niet nakomen van afspraken en er werd geen planning doorgegeven. Bijgevolg is het onmogelijk om met deze firma verder te werken.
Er wordt nu een nieuwe prijsvraag voor 4 jaar opgestart.
Duur van de opdracht: één jaar met de mogelijkheid de opdracht drie keer stilzwijgend te verlengen voor één jaar (= maximum vier jaar).
Het reinigen van de vensters moet gebeuren in de maanden maart, juni, september en december.
In geval van noodwendigheid is het mogelijk dat voor bepaalde gebouwen de ramen langs de buitenzijde een extra onderhoudsbeurt moeten krijgen.
In september 2024 heeft onze huidige websiteprovider, Tobania, officieel aangekondigd dat zij zijn overgenomen door Sopra Steria en dat zij hun hostingactiviteiten (en bijhorend CMS) zullen stopzetten. Tot het einde van de huidige serviceovereenkomst blijven zij ondersteuning bieden aan klanten. Na afloop van deze periode zal de ondersteuning afgebouwd worden en alleen beschikbaar zijn tegen een uurtarief.
Onze SLA wordt jaarlijks automatisch verlengd, maar loopt op dit moment tot 1 september 2025. Na deze datum zal de overeenkomst niet meer worden verlengd.
Om continuïteit te waarborgen, is het belangrijk dat we uiterlijk op 1 september 2025 een nieuwe website hebben bij een andere leverancier.
Er wordt hiervoor een prijsvraag opgestart.
Bij beslissing van het schepencollege van 12/11/24 werd goedkeuring gegeven om Gingelom Feest te organiseren op vrijdag 30/05/25 op het grasveld aan cultuurhuis Den Dries. Bij slecht weer zal dit evenement doorgaan in de sporthal De Winning.
Het schepencollege gaat principieel akkoord met het optreden van "Helmut Lotti Goes Metal". Er werd hiervoor een overeenkomst opgevraagd en deze wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Er dient ook een voorschot te worden betaald.
Voor de vernieuwing van het machinepark van de technische dienst wordt de raad voorgesteld om de aangepaste lastvoorwaarden en de gunningswijze om een nieuwe motor aangedreven houthakselaar aan te kopen goed te keuren.
Na de prijsvraag voor de aankoop van een nieuwe motor aangedreven houthakselaar voor de technische dienst met een houtdiameter van 16 cm werd door het schepencollege in zitting van 7 januari 2025 beslist om de procedure te stoppen en de technische bepalingen van het bestek aan te passen. Na de demo’s is echter gebleken dat het raadzaam is om voor de grotere en krachtigere houthakselaar te kiezen.
De raad wordt voorgesteld om de gunningswijze en de lastvoorwaarden voor de het aanstellen van een externe bestrijdingsfirma van de rattenbestrijding in Gingelom goed te keuren.
Het betreft een raamovereenkomst voor de periode 01/03/2025 tot 28/02/2026 die jaarlijks kan verlengd worden tot 28/02/2029.
De raming bedraagt jaarlijks € 9.917,36 excl. btw of € 12.000,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad wordt voorgesteld om de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor het vervangen van de verzakte greppelbak in de Nielstraat goed te keuren.
De werken zullen gegund worden bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode RA000302 en wordt geraamd op € 13.550,00 excl. btw of € 16.395,50 incl. 21% btw.
De raad wordt voor gesteld om de samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en de gemeente Gingelom m.b.t. de rioleringswerken in de Goede Kinderenstraat in Montenaken goed te keuren. De rioleringsuitbreiding is noodzakelijk voor de toekomstige rioleringsaansluitingen van een verkaveling in de Goede Kinderenstraat.
Fluvius zal in dit dossier optreden als bouwheer voor een beperkte uitbreiding van de riolering en de gemeente Gingelom zal als medecontractant optreden voor de een deel van de kosten aangezien dit project niet in aanmerking komt voor een gewestelijke rioleringssubsidie. Er zal hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen beide partijen die de aanstelling van een studiebureau, een veiligheidscoördinator en een aannemer regelt.
Deze kosten van deze werken worden via het rioleringsfonds gefinancierd.
Het ontwerp-RUP Sportvoorzieningen Gingelom werd op 19/03/2024 voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.
Het openbaar onderzoek liep van 29/03/2024 t.e.m. 28/05/2024 en werd nadien hernomen van 30/08/2024 t.e.m. 28/10/2024.
In zitting van 26/11/2024 en 3/12/2024 besprak en behandelde de I-gecoro de ontvangen adviezen en bezwaren. Op 3/12/2024 bracht de I-gecoro advies uit aan de gemeenteraad m.b.t. de definitieve vaststelling.
Deze definitieve vaststelling wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De bewoner van de woning in de Dorpskouter 18 bus 101 vraagt om een parkeerplaats voor personen met een beperking in te richten op de openbare weg.
De politie heeft hieromtrent een gunstig advies afgeleverd.
Er wordt voldaan aan de meeste aandachtspunten uit de ministeriële omzendbrief van 3 april 2001:
De raad wordt voorgesteld om het aanvullend reglement hieromtrent goed te keuren.