Ivo Cox en Gunther Craninx werden in zitting van 6 december 2024 geïnstalleerd als gemeenteraadslid en maakten beide deel uit van de fractie GRAAG.
De raad dient kennis te nemen dat Ivo Cox en Gunther Craninx voortaan zullen zetelen als onafhankelijk raadslid.
De mandaten van gemeenteraadslid en lid van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn ondeelbaar. Het zetelen als onafhankelijk raadslid heeft bijgevolg uitwerking in beide rechtspersonen.
De raad neemt kennis dat Ivo Cox en Gunther Craninx voortaan zullen zetelen als onafhankelijk raadslid.
Gelet op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20 uur.
Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld:
1. Welkom door de voorzitter
2. Goedkeuring verslag van de A.V. d.d. 17 december 2024
3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten)
4. Benoeming leden van de raad van bestuur (art. 20 en 21 statuten)
a) Stemgerechtigde leden:
Lijst van 15 kandidaten
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | . Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
b) Afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 statuten)
6. Varia:
a) Toelichting van de grote lijnen van het Ondernemingsplan 2025-2030 (wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de A.V. van juni 2025).
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op artikel 427 DLB.
De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het college wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 25 maart 2025 om 18u met de volgende agendapunten:
Gelet op de documenten van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 25 maart 2025.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 27 maart 2025 om 16.00 uur met de volgende agendapunten:
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 36 van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze Vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Gelet op het feit dat Geert Moyaers de vertegenwoordiger en Patrick Lismont plaatsvervanger is voor gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Cipal.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
Op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 27 maart 2025 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 27 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatieverzekering, met de keuze tussen 2 formules: een basisformule (gemeenschappelijke/tweepersoonskamer) en een uitgebreide formule (eenpersoonskamer).
De uitvoering van de opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en loopt voor 4 jaar, met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 x 1 jaar.
De deelnemende besturen en instellingen verbinden zich voor de volledige duur van het contract.
Het bedrag van de premies wijzigt niet tijdens de eerste twee jaar. Daarna kan de verzekeraar de premies aanpassen als de schadestatistieken dit rechtvaardigen en binnen de grenzen van de medische index.
In tegenstelling tot het verleden zal de toewijzing van de opdracht gebaseerd worden op meerdere gunningscriteria.
De dekking is grotendeels gelijklopend aan diegene die momenteel wordt aangeboden, maar er zijn een paar wijzigingen aangebracht, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies.
In de begeleidende nota wordt een korte toelichting gegeven over de inhoud van het bestek, evenals een overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige polis.
Gelet op de rechtspositieregeling, goedgekeurd door gemeente- en ocmw-raad op 12 december 2023, in het bijzonder artikels 165-167;
Het gemeentebestuur van Gingelom, gevestigd Sint-Pieterstraat 1, 3890 Gingelom zal met ingang van 1 januari 2026 principieel toetreden tot de collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering die de GSD-V vzw heeft afgesloten.
Het bestuur zal, zoals bepaald in het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2002, de premie van deze verzekering in de basisformule volledig ten laste te nemen voor zijn statutaire en contractuele personeelsleden met een contract van meer dan één jaar, diens partner en diens kinderbijslaggerechtigde kinderen.
Hiertoe worden de nodige middelen in de budgetten van 2026-2029 opgenomen.
In het aangepaste meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente werd een investeringskrediet van € 50.000 ingeschreven voor werken aan de kerk van Mielen.
Deze investeringstoelage werd initieel gevraagd om in 2023 werken aan het hoofdgebouw, zoals opgenomen in het inspectierapport van Monumentenwacht, uit te voeren. Er zou prioriteit worden gegeven aan verbeteringswerken aan het voegwerk aan de buitenzijde van de kerk, onderhoud van de dakbedekking en vervolgens aan de schilderwerken in de kerk. Deze werken werden niet uitgevoerd.
De kerkfabriek wenst heden voorrang te geven aan herstellingswerken van de pijporgel. Volgens de beschikbare gegevens is deze orgel niet beschermd. Volgens het ingediende dossier wenst de kerkfabriek de opdracht voor deze werken aan de firma Schumacher toe te vertrouwen. Ondanks de bijkomende opvragingen voor het vervolledigen van het aanvraagdossier in het kader van de toepassing van de wet op de overheidsopdrachten en in het bijzonder een gemotiveerd gunningsbesluit van de kerkraad waarin de offertes worden beoordeeld en een aannemer wordt aangesteld, heeft de gemeente geen dergelijke beslissing van de kerkfabriek ontvangen. Het doorgestuurde uittreksel uit de notulen van 21/02/2025 is geen gunningsbesluit in toepassing van de wet op de overheidsopdrachten. Het dossier kan bijgevolg niet als volledig worden beschouwd.
Overwegende dat in het budget 2025 van de kerkfabriek een investeringsuitgave werd ingeschreven voor renovatiewerken aan het privaat patrimonium (parochiezaal/pastorij); dat een deel van de uitgaven zal gefinancierd worden met eigen middelen van de kerkfabriek i.e. € 45.314; dat deze middelen bijgevolg niet kunnen aangewend worden voor werken aan het hoofdgebouw van de erediensten.
De wet betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983.
Volgens artikel 41, 23° van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd om nominatieve subsidies en dus ook investeringssubsidies toe te kennen.
De gemeenteraad weigert de investeringstoelage voor de herstelling van de pijporgel ter waarde van € 50.000 aan de kerkfabriek Sint-Saturninus Mielen toe te kennen omwille van volgende redenen:
Huidig besluit zal worden overgemaakt aan de kerkfabriek Sint-Saturninus Mielen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 21 november 2023 de toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO m.b.t. “duurzame voertuigen” goedgekeurd.
In het kader van de opdracht “Aankoop van 2 nieuwe elektrische voertuigen voor de technische dienst” werd een tender met besteknummer GUBES2100005 opgesteld door de ontwerper, Gestroomd.be, Schoutetstraat 2 te 2800 Mechelen.
Op basis van de aanbieiding van deze tender wordt de aankoop van een elektrische gesloten bestelwagen Maxus eDeliver 3 ((type 20 schort wheel base) en een elektrische lichte vrachtwagen eDeliver 9 (type 77 L3H0 met materiaalkoffer en kipbak) voorgesteld voor de vervanging van 2 oude vergelijkbare dieselvoertuigen van de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90.681,27 excl. btw of € 109.724,34 incl. 21% btw voor de aankoop en op € 2.900,83 excl. btw of € 3.510,00 incl. 21% btw voor de commissie van de uitvoerende administratie.
Dit contract kadert in het raamakkoord ‘aankoopcentrale duurzame voertuigen’ dat een initiatief is van de Vlaamse Streekintercommunales en gestuurd wordt door IGEMO. Het gunningsverslag werd goedgekeurd door de Raad Van Bestuur van Igemo op 28/1/2022, gebaseerd op de tender met besteknummerr GUBES2100005.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, treedt Igemo (Gestroomd.be), Schoutetstraat 2 te 2800 Mechelen op als aankoopcentrale, in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten geplaatst heeft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald Gemeente Gingelom.
Het raamakkoord ‘aankoopcentrale duurzame voertuigen’ en het gunningsverslag werd goedgekeurd door de Raad Van Bestuur van Igemo (Gestroomd.be), Schoutetstraat 2 te 2800 Mechelen op 28/1/2022, gebaseerd op de tender met besteknummer GUBES2100005.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het raamakkoord ‘aankoopcentrale duurzame voertuigen’ en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht “Aankoop van 2 nieuwe elektrische voertuigen voor de technische dienst” wordt gegund aan Maxomotiv Belux NV, tegen het nagerekende offertebedrag van € 90.681,27 excl. btw of € 109.724,34 incl. 21% btw, via de raamovereenkomst die Gemeente Gingelom sloot op basis van de tender met besteknummer GUBES2100005.
De commissie van de uitvoerende administratie Igemo bedraagt € 2.900,83 excl. btw of € 3.510,00 incl. 21% btw.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode RA000365.
De gemeenteraadsleden en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst van de gemeente Gingelom hebben een e-mailadres bv gunther.craninx@gingelom.be.
De raadsleden kunnen hier enkel binnenkomende mails mee ontvangen, een reply of zelf een mail versturen kunnen wij niet. Als wij een mail willen beantwoorden moeten wij dus ons persoonlijk e-mailadres gebruiken. Dit is in strijd met de GDPR. Daarom vraag ik dat de raadsleden het e-mailadres @gingelom volwaardig kunnen gebruiken, enerzijds omwille van het feit dat het ambtshalve werkgerelateerd is maar vooral voor de bescherming van onze privacy.
Daarom vraag ik dat dit punt ter stemming voorgelegd wordt.
Overwegende dat in het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21/01/2025, de werking met het huidige forward mailadres opgenomen is:
Art. 29. §1.
Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de gemeenteraadsleden op het gemeentehuis toegang tot telefoon en internet en kunnen ze kopieën bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten.
Alle raadsleden krijgen ook een beveiligde toegang tot het notulenbeersysteem (Parnassus / Greenvalley) van de gemeente.
Alle raadsleden krijgen een e-mailadres van de gemeente dat kan gecommuniceerd worden. Dit is een forward mailadres dat de berichten doorstuurt naar de persoonlijke e-mail.
Bij de bespreking van het huishoudelijk reglement werd hierover door niemand een opmerking gemaakt, de goedkeuring dateert van slechts 2 weken maanden geleden. Op dit moment is het bijgevolg niet opportuun om het huishoudelijk reglement aan te passen
De huidige werkwijze is niet in strijd met de GDPR, aangezien op de website van de gemeente altijd het @gingelom.be e-mailadres gecommuniceerd wordt en niet het persoonlijke. Wanneer een raadslid een e-mail beantwoordt, neemt hij of zij zelf deze beslissing tot contactname en betreft het louter 1 op 1 communicatie waardoor het GDPR-aspect niet speelt.
Bovendien was deze werkwijze ook reeds vorige legislatuur in voege en werd deze niet eerder als een probleem ervaren.
Gelet het artikel 21 van het decreet lokaal bestuur.
Het voornoemd voorstel van Gunther Craninx wordt niet goedgekeurd.