Terug College van Burgemeester en Schepenen

di 07/01/2025 - 09:00 Raadzaal

Hoogdringende punten toe te laten op de zitting

Consensuspunten

Patrick Lismont

Financiën

Overheidsopdrachten

  • Bij beslissing van het schepencollege van 12/11/24 werd goedkeuring gegeven om Gingelom Feest te organiseren op vrijdag 30/05/25 op het grasveld aan cultuurhuis Den Dries. Bij slecht weer zal dit evenement doorgaan in de sporthal De Winning.

    Het schepencollege gaat principieel akkoord met het optreden van "Helmut Lotti Goes Metal". Er werd hiervoor een overeenkomst opgevraagd en deze wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Er dient ook een voorschot te worden betaald.

  • Voor de realisatie van het bouwproject aan de site op de Steenweg 107 – 111 in Gingelom moet het kinderdagverblijf Minimax tijdelijk gehuisvest worden op een andere locatie. Het schepencollege besliste op 24/09/24 om het kinderdagverblijf tijdens de bouwwerken te huisvesten op de site van de voormalige kleuterschool in de Mottestraat 1 in Niel (Gingelom).

    Het gebouw van de voormalige kleuterschool zal door de technische dienst van de gemeente in orde worden gebracht zodat één leefgroep, het bureau van de verantwoordelijke, de personeelsruimte, een bergruimte en het waslokaal in de lokalen van de voormalige school kunnen worden ondergebracht. 

    Voor de overige ruimten van het kinderdagverblijf moeten er containers op de speelplaats worden geplaatst vermoedelijk voor een periode van 18 maanden. Er wordt hiervoor een prijsvraag gestart.

  • De raamovereenkomst via Proclim voor het onderhoud van de beglazing van onze gebouwen wordt met de firma ISS Facility Services, Congresstraat 35, 1000 Brussel beëindigd op 31/12/24. 

    Er stelde zich de volgende problemen: geen reactie op mails of telefonische oproepen, geen correcte facturatie, niet nakomen van afspraken en er werd geen planning doorgegeven. Bijgevolg is het onmogelijk om met deze firma verder te werken.

    Er wordt nu een nieuwe prijsvraag voor 4 jaar opgestart.

    Duur van de opdracht: één jaar met de mogelijkheid de opdracht drie keer stilzwijgend te verlengen voor één jaar (= maximum vier jaar).

    Het reinigen van de vensters moet gebeuren in de maanden maart, juni, september en december.

    In geval van noodwendigheid is het mogelijk dat voor bepaalde gebouwen de ramen langs de buitenzijde een extra onderhoudsbeurt moeten krijgen.

  • In september 2024 heeft onze huidige websiteprovider, Tobania, officieel aangekondigd dat zij zijn overgenomen door Sopra Steria en dat zij hun hostingactiviteiten (en bijhorend CMS) zullen stopzetten. Tot het einde van de huidige serviceovereenkomst blijven zij ondersteuning bieden aan klanten. Na afloop van deze periode zal de ondersteuning afgebouwd worden en alleen beschikbaar zijn tegen een uurtarief.

    Onze SLA wordt jaarlijks automatisch verlengd, maar loopt op dit moment tot 1 september 2025. Na deze datum zal de overeenkomst niet meer worden verlengd.

    Om continuïteit te waarborgen, is het belangrijk dat we uiterlijk op 1 september 2025 een nieuwe website hebben bij een andere leverancier.

    Er wordt hiervoor een prijsvraag opgestart.

Ruimtelijke ordening

Nutsvoorzieningen

Bespreekpunten

Patrick Lismont

Secretariaat

Personeel

  • Naar aanleiding van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2024 leggen een aantal nieuwe personeelsleden, zijnde statutairen en contractuelen met een contract van onbepaalde duur of minimum 1 jaar, de eed af na hun indiensttreding.

Financiën

  • In het goedgekeurde aangepaste meerjarenplan 2020 - 2025 van 19 november 2024 werden de kredieten voor 2025 vastgelegd. Hierin zijn nominatieve subsidies voorzien waarvoor geen reglement voorhanden is. De lijst van nominatieve subsidies maakt geen onderdeel uit van het goedgekeurde meerjarenplan. Het is de bevoegdheid van de raad om deze nominatieve subsidies toe te kennen.

    De lijst van nominatieve subsidies 2025 voor de gemeente is in bijlage toegevoegd.

  • Door een belangrijke wijziging in het Burgerlijk Wetboek die van invloed is op de aansprakelijkheid van bestuurders van kerkfabrieken en centrale kerkbesturen (CKB’s) treedt er per 1 januari 2025 een wetswijziging in werking die de zogenaamde ‘quasi-immuniteit’ van de bestuurders afschaft, waardoor zij voortaan persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor bepaalde fouten die zij begaan in hun functie.

    Het centraal kerkbestuur heeft hiervoor een overeenkomst afgesloten en vraagt aan de gemeente om de jaarlijkse premie ten laste te nemen.

  • Er dienen exploitatiekredieten verschoven te worden in het boekjaar 2024 binnen de dienst Informatie en Burgerzaken.

Technische dienst

Ruimtelijke ordening

  • Het ontwerp-RUP Sportvoorzieningen Gingelom werd op 19/03/2024 voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.

    Het openbaar onderzoek liep van 29/03/2024 t.e.m. 28/05/2024 en werd nadien hernomen van 30/08/2024 t.e.m. 28/10/2024.

    In zitting van 26/11/2024 en 3/12/2024 besprak en behandelde de I-gecoro de ontvangen adviezen en bezwaren. Op 3/12/2024 bracht de I-gecoro advies uit aan de gemeenteraad m.b.t. de definitieve vaststelling.

    Deze definitieve vaststelling wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. 


Publicaties

Besluitenlijst