Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

Besluitenlijst  College van Burgemeester en Schepenen

di 04/03/2025 - 08:00 Raadzaal

  • 1.

    2025_CBS_00161 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In overeenstemming met artikel 50 van het decreet lokaal bestuur, worden de notulen goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering.

  • 2.

    2025_CBS_00162 - Lijst te betalen facturen - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    De lijst in bijlage bevat al te betalen kosten en facturen.
  • 3.

    2025_CBS_00163 - Herstelling van de vrachtwagen MAN van de technische dienst - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De vrachtwagen MAN van de technische dienst dient hersteld te worden (magneetkleppen vervangen & riemspanner)

  • 4.

    2025_CBS_00164 - 2025-001 - Aankoop van bibliotheekcollecties 2025 - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van de opdracht “Aankoop van bibliotheekcollecties 2025” werd een bestek met nr. 2025-001 opgesteld door Gemeente Gingelom.

    Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
    * Perceel 1 (Aankoop van jeugdboeken), raming: € 2.066,11 excl. btw of € 2.500,00 incl. 21% btw;
    * Perceel 2 (Aankoop van boeken voor volwassenen), raming: € 3.305,78 excl. btw of € 4.000,00 incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 5.371,89 excl. btw of € 6.500,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Er werden 3 ondernemers uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure en er werden ook 3 offertes ontvangen.
  • 5.

    2025_CBS_00165 - 2025-015 - Opdracht - Aankoop haagplanten Opheimstraat - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Prijsvraag aan 4 leveranciers voor levering van haagplanten voor de Opheimstraat.

    2.250 stuks Acer Campestre.

  • 8.

    2025_CBS_00168 - Aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bouwen van 6 halfopen ééngezinswoningen - Goede Kinderenstraat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De aanvraag werd ingediend op 29/10/2024.

    De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op07/01/2025 .

    De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen Goede Kinderenstraat /, kadastraal bekend: afdeling 9 sectie C nrs. 255A en 257C.

    Het betreft een aanvraag tot het bouwen van 6 halfopen ééngezinswoningen.

    De aanvraag omvat: stedenbouwkundige handelingen.

  • 9.

    2025_CBS_00169 - Verdeling onroerend goed - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De dienst Wonen & leven ontving een schrijven dd.24 februari 2025 , waarbij aan het college van burgemeester en schepenen de plannen ter inzage worden overgemaakt van de verdeling van de goederen kadastraal gekend onder de eerste afdeling, sectie B, nummer 0597K, met een oppervlakte van 1.034 m² en het perceel sectie B, nummer 0597N met een oppervlakte van 998 m².

    Aard vd akte: verkoop van percelen landbouwgrond

    Bestemming: landbouwgrond

  • 10.

    2025_CBS_00170 - Verdeling onroerend goed - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De dienst Wonen & leven ontving een schrijven dd. 27 februari 2025, waarbij aan het college van burgemeester en schepenen de plannen ter inzage worden overgemaakt van de verdeling van de goederen kadastraal gekend onder de tweede afdeling, sectie B, nummer 0322W, met een oppervlakte van 1.727 m² (17a 27ca)

    Aard vd akte: verkoop gedeelte aan FLUVIUS

    Bestemming: bouw elektriciteitscabine 

  • 11.

    2025_CBS_00171 - Zitdagen FOD financiën 2025 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    FOD financiën organiseert opnieuw lokale zitdagen voor belastingplichtigen die, om welke reden dan ook, hulp of bijkomende uitleg nodig hebben over hun aangifte.

    Naast de bestaande telefonische bijstand, hebben de lokale besturen daarom voor dit aanslagjaar opnieuw de mogelijkheid om in overleg met de FOD Financiën lokale zitdagen te organiseren.

    Lokale besturen moeten daarom vóór 1 april 2025 aan hun regionaal belastingkantoor laten weten of zij dergelijke zitdagen wensen. Daarvoor zal dan een samenwerkingsovereenkomst worden afgesloten, waarbij de lokale besturen ondermeer de zitdagen kenbaar maken aan de bevolking, voorzien in een werkruimte met wifi, de afspraken van hun bewoners centraliseren,…

    Net als de voorbije jaren wordt voorgesteld deze zitdagen in het gemeentehuis te organiseren.

  • 12.

    2025_CBS_00172 - Opstelling proces-verbaal HA.64J-SB.H2.170485/2024 - Kennisneming

    Kennis genomen

    Het Agentschap voor Natuur en Bos stelt het college in kennis van een proces-verbaal dat werd opgesteld. 

  • 13.

    2025_CBS_00173 - Provinciaal opvangplan ronddolende dieren - Bijdragen aan provinciaal opvangplan werkingsjaar 2025 - Kennisneming

    Kennis genomen

    De Provincie Limburg coördineert het provincaal opvangplan ronddolende dieren. De gemeente heeft hiervoor een factuur ontvangen. 

  • 6.

    2025_CBS_00166 - 2025-013 - Basisopdracht (Prijsvraag voor het personeelsfeest van Gingelom in 2025 ) - Prijsvraag voor het personeelsfeest van Gingelom in 2025 - Goedkeuring gunning en lastvoorwaarden - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeente Gingelom wenst opnieuw een personeelsfeest te organiseren. Hiervoor worden zowel de personeelsleden, gemeenteraadsleden, schepencollege en het bijzonder comité als hun partner uitgenodigd. Er wordt geschat dat er een 120 personen zullen deelnemen. De prijs wordt verrekend op basis van de werkelijk bestelde en gepresteerde hoeveelheden. Het definitief aantal personen wordt één week voor de aanvangsdatum van het personeelsfeest doorgegeven.

  • 7.

    2025_CBS_00167 - Verslag Raad van State ter kennisgeving en vraag tot voortzetting van de procedure houdende het verlenen van de vergunning aan NV Limburg Wind(t) voor 3 windturbines, gelegen te Gingelom, Stepsstraat z/n - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 15 april 2021 vraagt NV Limburg Windt  bij de deputatie van de provincie Limburg een omgevingsvergunning aan voor de bouw en exploitatie van drie windturbines gelegen aan de Stepsstraat in Gingelom. 

    Met een beslissing van 28 oktober 2021 verleende de deputatie de gevraagde vergunning. Tegen deze beslissing stelde onder meer de gemeente een bestuurlijk beroep in bij het Vlaams Gewest. 

    Met een besluit van 1 april 2022 verwierp het Vlaams Gewest de bestuurlijke beroepen en verleende zij de omgevingsvergunning. Tegen deze vergunningsbeslissing stelde onder meer de gemeente een beroep tot nietigverklaring in bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. 

    Bij zijn arrest van 8 juni 2023 met nummer RvVb-A-2223-0944 verwerpt de Raad voor Vergunningsbetwistingen het beroep van de gemeente. De gemeente ging in beroep, bijgestaan en vertegenwoordigd door meester Beelen. Het cassatieberoep  werd ingesteld op 14 juli 2023, strekt tot de nietigverklaring van het arrest met nr. RvVb-A-2223-0944 en werd toelaatbaar verklaard op 10 augustus 2023.

    De griffie van de Raad van State heeft het verslag over het cassatieberoep overgemaakt aan meester Beelen op 17 februari 2025. Het college van burgemeester en schepenen heeft na deze kennisgeving een termijn van 30 dagen ter beschikking om de voortzetting van de procedure te vragen.

  • 14.

    2025_CBS_00174 - Bijeenroeping van de gemeenteraad in zitting van 18/03/2025 - Kennisneming

    Kennis genomen

    Het schepencollege neemt kennis van de dagorde voor de gemeenteraadszitting op 18/03/2025 zoals opgemaakt door de voorzitter van de gemeenteraad.

  • 15.

    2025_CBS_00175 - Collectieve hospitalisatieverzekering - overheidsopdracht - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden de voorbije decennia gebruik maken van het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering. Het huidige raamakkoord, afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, loopt tot eind 2025.

    Gezien de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD).

    Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V vzw zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V vzw aangesloten besturen en instellingen. Er wordt voorgesteld om in te tekenen op dit initiatief.

    Het college legt dit agendapunt ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

  • 16.

    2025_CBS_00176 - Investeringstoelage voor kerkfabriek Sint-Saturninus Mielen - herstelling pijporgel - Weigering

    Goedgekeurd

    In het aangepaste meerjarenplan 2020 - 2025 werd een investeringskrediet van € 50.000 opgenomen voor de werken aan de kerk van Mielen.

    De kerkfabriek van Mielen heeft op 20 februari 2025  een dossier ingediend voor een grondige kuisbeurt en werken aan de pijporgel.

    De uitvoering van de werken worden geschat op € 49.440,60 (incl. BTW). Hiervoor vragen zij een uitbetaling van de investeringssubsidie van € 50.000 aan de gemeente.

    Het college legt dit dossier voor aan de gemeenteraad.

  • 17.

    2025_CBS_00177 - 2025-016 - Aankoop van 2 nieuwe elektrische voertuigen voor de technische dienst: goedkeuring gunning - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van de elektrificatie van het wagenpark zullen 2 oude dieselvoertuigen van de technische dienst vervangen worden door 2 nieuwe elektrische voertuigen, dit gebruikmakend van het aankoopplatform voor duurzame voertuigen van gestroomd.be.

    Het college legt de aankoop voor aan de gemeenteraad.

  • 18.

    2025_CBS_00178 - Toekenning toelage als tussenkomst in de huuronkosten sportterreinen van de voetbalverenigingen 2024 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het college wordt gevraagd of ze ook in de huurkosten van de sportterreinen van de voetbalverenigingen in 2025 (huur 2024) wenst tegemoet te komen. 

  • 19.

    2025_CBS_00179 - Schoolsportdagen 2025 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In het kader van het flankerend onderwijs organiseert de gemeente sinds 2018 de schoolsportdagen.

  • 20.

    2025_CBS_00180 - Organisatie ontbijt voor de vrijwilligers van de gemeente en het OCMW ter gelegenheid van de 'Week van de vrijwilliger' - Kennisneming

    Goedgekeurd

    Op 14/01/2025 besliste het college om op zondag 09/03/2025 een ontbijt te organiseren voor de vrijwilligers van de gemeente en het OCMW. Dit naar aanleiding van de 'Week van de vrijwilliger' die in 2025 zal doorgaan van 1 tot en met 9 maart. De vrijwilligerscel heeft deze organisatie uitgewerkt en legt de stand van zaken voor aan het college.