De jaarrekening 2023 en de bijhorende documentatie werden aan de raadsleden via digitale drager bezorgd op 7mei 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de financieel directeur toegelicht.
Het Decreet van 22/12/2017 over het Lokaal Bestuur geeft het kader weer waarbinnen de beleidsrapporten zoals de jaarrekening dienen opgemaakt te worden.
Art. 249 §2 en 3 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in het bijzonder dat de gemeente en het OCMW hun jaarrekening delen, maar dat zij elk bevoegd blijven voor de vaststelling van hun deel.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en het ministrieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften beschrijven de manier waarop de beleidsrapporten dienen opgemaakt te worden en bepaalt ook de inhoud van de jaarrekening.
Volgens de omzendbrief KB/ABB 2019/4 houdt deze nieuwe procedure in dat eerst de gemeenteraad en de OCMW-raad elk over hun deel stemmen. Nadat de raden het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, stelt de gemeenteraad de volledige jaarrekening definitief vast.
De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2023 vast voor het gedeelte van het OCMW.
Gelet op het feit dat onze gemeente aangesloten is bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Gelet op het feit dat Patrick Lismont de vertegenwoordiger is voor de gemeente Gingelom in de algemene vergadering van Creat Services dv.
De OCMW-raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De OCMW-raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
· hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
· hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.
De agenda van de algemene vergadering werd als volgt bepaald:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Client Board
6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026 - 2027 - 2028
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoorÂdiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
De OCMW-raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van EthiasCo op 13 juni 2024.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EthiasCo op 14 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Gelet op het feit dat Moyaers Geert de vertegenwoordiger is voor het OCMW van Gingelom in de algemene vergadering van Cipal;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de statuten van Cipal;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
FAS staat voor 'Federal Authentication Service'.
Via de Federal Authentication Service (FAS) kunnen gebruikers personen (eindgebruikers) authentiseren zodat ze toegang kunnen krijgen tot beveiligde online overheidstoepassingen.
FOD BOSA DG VD regelt de veiligheid van de connectie tussen de FAS en de toepassing van de gebruiker.
De verwerking door FOD BOSA DG VD van de gegevens van de eindgebruikers tijdens de registratie en tijdens het gebruik van de digitale sleutels is gerechtvaardigd op basis van artikel 9 in de wet van 18 juli 2017 inzake elektronische identificatie waarin FOD BOSA DG VD wordt belast met het aanbieden van digitale sleutels voor overheidstoepassingen binnen de FAS.
Het is ook de basis voor verwerking van het rijksregisternummer door FOD BOSA DG VD binnen de FAS.
De gegevens worden verwerkt met het oog op de correcte identificatie en authenticatie van de eindgebruikers zodat de gebruikers kunnen beslissen over de toegang tot de toepassingen.
Het gebruik van deze dienst is gratis.
De FAS dienst is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De OCMW-raad gaat akkoord om de FAS gebruikersovereenkomst te ondertekenen met de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, DG Vereenvoudiging & Digitalisering (FOD BOSA DG VD) voor de implementatie van het softwarepakket Zebra voor de thuisdiensten.
In het kader van de toenemende communicatie van gezondheidsgegevens van en naar een organisatie actief in het domein van gezondheid, zorg- en hulpverlening, is er de noodzaak aan garanties m.b.t. informatieveiligheid en wordt daarbij het principe van 'Circle of Trust' ( COT) voorzien.
Een 'Circle-of-Trust' wordt toegekend aan een organisatie actief in het domein van gezondheid, zorg- en hulpverlening die, t.a.v. zijn gebruikers van gegevens, op verschillende niveaus maatregelen inzake informatieveiligheid neemt en toeziet op de naleving ervan, zodat andere organisaties en/of zorg- en hulpverleners en/of overheden en de betrokken burger er redelijkerwijze op kunnen vertrouwen dat deze veiligheidsmaatregelen nageleefd worden en ze die niet zelf dienen te organiseren of te controleren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De OCMW-raad gaat akkoord om de verklaring op eer 'Circle of Trust' te ondertekenen voor de implementatie van het softwarepakket Zebra voor de thuisdiensten.
De nieuwe voorrangsregels zijn van toepassing vanaf 01/04/2024.
Ook de voorschriften rond het toedienen van de medicatie zijn veranderd.
De verantwoordelijke van het kinderdagverblijf heeft een voorstel van aanpassing van het huishoudelijk reglement uitgewerkt.
Het nieuwe huishoudelijk reglement staat in bijlage.
Alle aanpassingen staan in het groen aangeduid.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De voorgestelde aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van het kinderdagverblijf Minimax worden goedgekeurd.
Aan dit huishoudelijk reglement wordt referentienummer '007' toegekend.
Het kinderdagverblijf zal alle ouders inlichten over de aanpassingen die gebeurd zijn aan het huishoudelijk reglement.
Dit besluit wordt overgemaakt aan alle betrokken instanties.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de OCMW's van Gingelom, Nieuwerkerken en Wellen betreft het tewerkstellen van 0,8 VTE jurist die 1 dag per week in elk van de deelnemende OCMW's tewerkgesteld wordt.
Het takenpakket van de jurist omvat het aanbieden van kosteloze juridische hulpverlening aan inwoners, schuldhulpverlening en juridische ondersteuning van maatschappelijk werkers.
De overeenkomst ging in op 01/05/2014 en wordt telkens stilzwijgend verlengd voor 3 jaar.
Dit gebeurde een laatste keer op 01/05/2023.
In artikel 12 van de overeenkomst is opgenomen dat opzeg voor de vervaldag door één van de besturen enkel kan wanneer het contract wordt overgedragen aan een ander OCMW of wanneer er een schadevergoeding betaald wordt die overeenstemt met de resterende duur van het contract.
De jurist heeft aangegeven dat zij graag voltijds zou willen werken en dat zij bij het OCMW van Sint-Truiden voor 0,4 VTE aan de slag kan gaan.
Dit is voldoende om het aandeel van Kortessem over te nemen en haar tewerkstelling aan te vullen tot 1 VTE.
Op die manier kan haar tewerkstelling bij de andere besturen (Gingelom, Nieuwerkerken en Wellen) worden verdergezet, mits aanpassing van haar arbeidsovereenkomst van 0,8 VTE naar 0,6 VTE.
Gezien deze opportuniteit hebben de besturen op 05/12/2023 hun mondeling akkoord gegeven om de samenwerkingsovereenkomst in onderling overleg aan te passen.
Het OCMW van Kortessem besliste op 23/02/2024 om aan de andere deelnemers te vragen om de samenwerkingsovereenkomst stop te zetten vanaf 01/04/2024.
Aangezien dit besluit ons pas op 11/03/2024 bereikte en het toen te laat was om dit te agenderen op de OCMW-raad van maart, nam Kortessem op 26/04/2024 een nieuw besluit met de vraag tot stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst op 01/06/2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 maart 2014 betreffende samenwerkingsovereenkomst voor de juridische dienst.
De OCMW-raad gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst voor de juridische dienst stop te zetten met ingang van 01/06/2024 zonder toepassing van de in artikel 12 van de overeenkomst opgenomen bepalingen betreffende het voortijdig uitstappen uit de samenwerking.
Het OCMW zal een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afsluiten met de OCMW's van Nieuwerkerken en Wellen zodat de juridische dienstverlening van één dag per week zonder onderbreking kan verder lopen.
De vorige samenwerkingsovereenkomst wordt als volgt aangepast:
De jurist is akkoord om haar arbeidsovereenkomst in onderling overleg te verminderen naar 22,8/38ste aangezien zij bij het OCMW van Sint-Truiden een contract kan krijgen van 2 dagen per week en op die manier een voltijdse tewerkstelling heeft.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 maart 2014 betreffende samenwerkingsovereenkomst voor de juridische dienst.
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 21 mei 2024 betreffende de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst voor de juridische dienst.
De OCMW-raad gaat akkoord om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de juridische dienst, in bijlage bij dit besluit, af te sluiten met de OCMW's van Nieuwerkerken en Wellen.
Het OCMW Gingelom blijft optreden als juridisch werkgever van de jurist.
De arbeidsovereenkomst van de jurist zal in onderling overleg met ingang van 01/06/2024 worden teruggebracht tot prestaties van 22,8/38ste.